Pelajar tahfiz: isu dan cadangan / Hisam Satari

Satari, Hisam (2024) Pelajar tahfiz: isu dan cadangan / Hisam Satari. Bulletin. Universiti Teknologi MARA, Negeri Sembilan.

Abstract

Pendidikan al-Quran telah wujud sejak berabad lamanya bermula ketika Nabi Muhammad s.a.w sedang beribadat di Gua Hira’ (Kamarul Azmi & Aderi 2015). Peristiwa pengumpulan al-Quran sejak dari zaman Khalifah Islam yang pertama dan ketiga juga menggambarkan kepedulian pemimpin kepada kemuliaan al-Quran yang wajib dijaga dalam hati-hati umat Islam sepanjang zaman sehingga hari kiamat. Kewujudan pusat-pusat tahfiz di seluruh pelusuk dunia juga menggambarkan satu langkah untuk memastikan supaya kitab suci al-Quran sentiasa hidup dan dijadikan sebagai pedoman kehidupan. Walaupun terdapat isu kelemahan pendidikan tahfiz ini, kecenderungan ibu bapa menghantar anak mereka ke pusat-pusat pendidikan tahfiz semakin bertambah kerana melihat kepada kelebihan yang akan dinikmati dari segi ganjaran dan kelebihan di sisi Allah Taala.

Metadata

Item Type: Monograph (Bulletin)
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Satari, Hisam
UNSPECIFIED
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc > Islam
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Negeri Sembilan > Seremban Campus
Journal or Publication Title: Buletin ACIS
ISSN: 2600-8289
Keywords: Pelajar, tahfiz, Gua Hira’, hidup
Date: November 2024
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/106957
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of 106957.pdf] Text
106957.pdf

Download (753kB)

ID Number

106957

Indexing

Statistic

Statistic details