Abstract
Pendidikan memainkan peranan penting kepada pembangunan negara dan kesejahteraan rakyatnya. Sejak mencapai kemerdekaan pada tahun 1957, Malaysia telah membuat kemajuan besar dalam memperluas akses kepada sistem pendidikan termasuk dengan kadar pendaftaran dalam pendidikan awal kanak-kanak, sekolah rendah, menengah rendah, menengah atas, dan pendidikan tinggi melebihi peratusan yang ketara (Latif. el, 2022; Stedler, 2022). Sistem pendidikan di Malaysia bertujuan membangunkan pelajar secara holistik, memberi tumpuan kepada dimensi intelektual, rohani, emosi, dan fizikal, selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan ia diperkuat melalui undang-undang sedia ada yang terpakai di Malaysia seperti Akta Pendidikan 1996 (Akta 550), Dasar Pendidikan Kebangsaan, Akta Kanak-Kanak 2001, Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025, Dasar Pendidikan Vokasional dan Teknikal, serta undang- undang berkaitan dengan keselamatan dan kesihatan pekerjaan.
Metadata
Item Type: | Monograph (Bulletin) |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Mohd Yusof, Mohd Islah UNSPECIFIED Ibrahim, Mohd Syahril UNSPECIFIED |
Subjects: | K Law > K Law in general. Comparative and uniform law. Jurisprudence > Legal education |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Negeri Sembilan > Seremban Campus |
Journal or Publication Title: | JUU LEX READ |
ISSN: | 2811-3462 |
Keywords: | Pelajar, sekolah, keselamatan, kesihatan intelektual, rohani, emosi, fizikal |
Date: | October 2024 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/106841 |