Pendidikan Malaysia: kualiti atau kuantiti? / Noor Azillah Mohamad Ali and Rozihanim Shekh Zain

Mohamad Ali, Noor Azillah and Shekh Zain, Rozihanim (2024) Pendidikan Malaysia: kualiti atau kuantiti? / Noor Azillah Mohamad Ali and Rozihanim Shekh Zain. Bulletin. Universiti Teknologi MARA, Negeri Sembilan.

Abstract

Setiap tahun apabila keputusan peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) diumumkan, kita ditonjolkan dengan keputusan yang cemerlang. Di dada akhbar terpapar laporan peningkatan keputusan berbanding tahun sebelumnya. Contohnya, keputusan pada tahun 2023, seramai 11, 713 calon memperolehi keputusan cemerlang dengan 3.1 peratus peningkatan berbanding tahun 2022 seperti mana yang diumumkan oleh Ketua Pengarah Pendidikan, Azman Adnan. Persoalannya kini, adakah pencapaian ini boleh dianggap sebagai satu gambaran secara keseluruhan prestasi kualiti pendidikan di Malaysia? Adakah ini kayu pengukurnya. Melalui satu laporan yang dikeluarkan oleh World Bank Group bertajuk “Bending Bamboo Shoots: Strengthening Foundational Skills”, setiap pelajar di Malaysia menghabiskan selama 12.5 tahun masa di sekolah secara purata, tetapi sebenarnya pelajar hanya memperolehi masa pembelajaran sebanyak 8.9 tahun sahaja. Prestasi ini adalah agak rendah jika dibandingkan dengan negara Vietnam yang mempunyai purata masa yang sama, namun purata masa pembelajaran mereka adalah 10.9 tahun. Ini merupakan satu tamparan kepada Malaysia kerana telah memperuntukkan sebanyak 3.2 peratus bagi tujuan pendidikan daripada keseluruhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negara.

Metadata

Item Type: Monograph (Bulletin)
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Mohamad Ali, Noor Azillah
UNSPECIFIED
Shekh Zain, Rozihanim
UNSPECIFIED
Subjects: P Language and Literature > P Philology. Linguistics > Language and education
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Negeri Sembilan > Seremban Campus
Journal or Publication Title: Buletin APB Edisi 13
ISSN: 2682-7948
Keywords: Keluaran Dalam Negara Kasar, KDNK, Sijil Pelajaran Malaysia, SPM, cemerlang
Date: October 2024
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/106142
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of 106142.pdf] Text
106142.pdf

Download (3MB)

ID Number

106142

Indexing

Statistic

Statistic details