Abstract
Berdasarkan kepada permasalahan semasa Jabatan, peningkatan peratus kegagalan pelajar bagi beberapa matapelajaran khususnya matapelajaran pengaturcaraan didapati semakin meningkat. lni berbeza dengan sasaran Key Performance Indicator (KPI) Jabatan yang telah menetapkan bahawa peratus kegagalan bagi matapelajaran pada sesuatu semester mestilah dibawah 3%. Berdasarkan semakan data awal mendapati pada semester April 2009, peratus kegagalan bagi beberapa matapelajaran pengaturcaraan diantara 8% hingga 1 % namun didapati peratus kegagalan bagi matapelajaran CSC128 adalah yang paling tinggi. Matapelajaran CSC128 adalah matapelajaran pengaturcaraan asas yang diambil oleh pelajar Semester 1. Berdasarkan kepada kajian kumpulan KIK, beberapa punca masalah telah dikenalpasti dan juga beberapa cadangan penyelesaian telah dilaksanakan. Antara cadangan yang diberi dan dilaksanakan oleh kumpulan adalah penggunaan kaedah pengajaran baru bagi matapelajaran pengaturcaraan yang dinamakan "PCSquare" yang mengabungkan kaedah PBL (Problem Based Learning) dan perlaksanaan ujian logik kepada pelajar dan penggunaan satu inovasi pengajaran di dalam matapelajaran pengaturcaraan yang dinamakan Kad Asas Pengaturcaraan (K.A.P). Hasil pencapaian penggunaan kaedah P&P baru ini dinilai pada semester April 2010 dan didapati hasil yang positif dengan peratus kegagalan adalah mencapai sasaran yang ditetapkan.
Metadata
Item Type: | Conference or Workshop Item (Paper) |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. UiTM Pahang, Kampus Khazanah Alam UNSPECIFIED |
Subjects: | A General Works > AC Collections. Series. Collected works L Education > LG Individual institutions > Asia > Malaysia > Universiti Teknologi MARA |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Pahang > Jengka Campus |
Journal or Publication Title: | Laporan projek KIK |
Event Title: | Laporan projek KIK |
Event Dates: | Oktober 2010 |
Page Range: | pp. 1-56 |
Keywords: | KIK, KIK UiTM, C-Web |
Date: | 2010 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/104426 |