Abstract
Penerapan konsep Islam di dalam rekabentuk bangunan perlu diberi perhatian agar kehidupan yang dilalui membantu melahirkan suasana yang mendorong ke arah mengingati serta mengabdikan diri kepada Allah S.W.T. Di dalam aspek pendidikan, khususnya pendidikan agama merupakan faktor yang penting di dalam pembentukan nilai kehidupan. Senibina pula boleh berperanan untuk membantu di dalam perlaksanaan mencapai matlamat pendidikan seterusnya kehidupan keseluruhannya. Kajiselidik yang dilakukan ini bertujuan untuk mengenalpasti bagaimana konsep Islam yang merupakan asas di dalam kehidupan seseorang Islam telah diaplikasi ke dalam rekabentuk dan bagaimana ia telah memberi kesan bersesuaian dengan fungsi bangunan sebagai sebuah institusi pendidikan tinggi Islam. Kaedah kajiselidik adalah dengan mengadakan temuramah, menjalankan pemerhatian dan mengedarkan borang soal selidik di institusi yang dikaji iaitu UIAM, MPI dan KISDAR. Kesimpulan kepada kajian ini menunjukkan rekabentuk bangunan institusi kajian telah menerapkan konsep Islam namun dalam pendekatan yang berbeza. Aplikasi tersebut walaupun tidak pada keseluruhan rekabentuk bangunan secara terperinci ia tetap menunjukkan hasil melalui rekabentuk yang pelbagai tetapi kesatuan dalam maksud yang tersirat. Oleh itu secara langsung menghasilkan rekabentuk yang menggambarkan identiti Islam yang boleh dikenali melalui senibina.
Metadata
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Ismail Effendi, Azlin UNSPECIFIED |
Contributors: | Contribution Name Email / ID Num. Advisor Abbas, Mohamed Yusoff UNSPECIFIED Advisor Md. Amin, Nakiah UNSPECIFIED Advisor Lebai Itam, Norsham UNSPECIFIED |
Subjects: | N Fine Arts > NA Architecture > Islamic architecture. Moorish architecture > Malaysia |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Shah Alam > Faculty of Architecture, Planning and Surveying |
Programme: | Sarjana Sains Alam Bina (Senibina) |
Keywords: | Konsep Islam, rekabentuk bangunan, Malaysia |
Date: | 2006 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/101795 |
Download
101795.pdf
Download (128kB)