Faktor dan elemen kejayaan komersial Syarikat Skop Productions dalam pengeluaran filem aksi di Malaysia, 2008-2013 / Nurhidaya Dalina Aziz

Aziz, Nurhidaya Dalina (2014) Faktor dan elemen kejayaan komersial Syarikat Skop Productions dalam pengeluaran filem aksi di Malaysia, 2008-2013 / Nurhidaya Dalina Aziz. Student Project. Faculty of Film, Theatre and Animation, Puncak Perdana, Selangor. (Unpublished)

[img] Text
PPb_NURHIDAYA DALINA AZIZ FF 14_5.pdf

Download (243kB)

Abstract

Kajian ilmiah ini bertujuan untuk menyelidik faktor dan elemen utama filem-filem aksi terbitan Skop Productions yang berjaya mencapai kutipan box-office berbanding filem-filem aksi terbitan syarikat penerbitan lain. Kajian ini memfokuskan filem-filem aksi terbitan Skop Productions dari tahun 2008 sehingga tahun 2013. Kajian ini menggunakan Teori Kegunaan dan Kepuasan (Uses and Gratification Theory) bagi mencapai objektif kajian. Kajian ini menggunakan kaedah kualitatif dengan memfokuskan kepada temubual yang dijalankan bersama para yang dipilih menggunakan Persampelan Mudah (Convenience Sampling). Hasil kajian ini mendapati bahawa responden memilih faktor jalan cerita dan elemen pergaduhan / pertarungan sebagai faktor dan elemen utama yang mempengaruhi kutipan box office filem aksi terbitan Skop Productions.

Item Type: Monograph (Student Project)
Creators:
CreatorsEmail
Aziz, Nurhidaya DalinaUNSPECIFIED
Subjects: P Language and Literature > PN Literature (General) > Drama > Technique of dramatic composition > Malaysia
P Language and Literature > PN Literature (General) > Motion pictures > Production and direction > Malaysia
Divisions: Faculty of Film, Theatre and Animation
Item ID: 15057
Last Modified: 02 Nov 2016 02:22
Depositing User: Staf Pendigitalan 1
URI: http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15057

Actions (login required)

View Item View Item

Downloads

Downloads per month over past year