Pengaruh nilai guru di dalam pelaksanaan pengetahuan isi kandungan pedagogi di bilik darjah / Naginder Kaur a/p Surjit Singh

Surjit Singh, Naginder Kaur (2003) Pengaruh nilai guru di dalam pelaksanaan pengetahuan isi kandungan pedagogi di bilik darjah / Naginder Kaur a/p Surjit Singh. Jurnal Intelek, 1. pp. 46-53. ISSN 2231-7716

[img] Text
AJ_NAGINDER KAUR SURJIT SINGH JI 03.pdf

Download (27MB)

Abstract

ArtikeI ini inengupas isu nilai-nilai yang dibawa bersama oleh guru di dalam pelaksanaan pengetahuan isi kandungan pedagogi di dalam bilik darjah. Nilai-nilai yang merangkumi nilai moral rohani, gaya pengajaran serta tingkah laku guru tersalur secara tersurat dan tersirat melalui kurikulum yang nyata dan juga melalui kurikulum yang tersembunyi, lantaran mempunyai kesan berpanjangan ke atas pelajar-pelajar. Adalah disarankan bahawa institusi-institusi pendidikan guru mengorak langkah untuk memberi kesedaran kepada guru pelatih akan kepentingan soal nilai di dalam tingkah laku mereka di dalam bilik darjah. Ini boleh dilakukan melalui kajian kes, amalan reflection-in-action, pendidikan pelbagai budaya, pembelajaran bersama serta kursus-kursus dalam perkhidmatan.

Item Type: Article
Creators:
CreatorsEmail
Surjit Singh, Naginder KaurUNSPECIFIED
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > Learning. Learning strategies > Behavior. Behavior modification
L Education > LC Special aspects of education > Types of education > Professional education > Practicums > Malaysia
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Perlis
Journal or Publication Title: Jurnal Intelek
ISSN: 2231-7716
Volume: 1
Page Range: pp. 46-53
Item ID: 14728
Uncontrolled Keywords: Isi kandungan pedagogi; Guru pelatih; Amalan reflection-in-action,
Last Modified: 20 Sep 2016 04:53
Depositing User: Staf Pendigitalan 1
URI: http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14728

Actions (login required)

View Item View Item

Downloads

Downloads per month over past year