Pemasaran filem di Malaysia : konsep produk, segmentation dan positioning dalam filem / Zairul Anuar Md. Dawam

Md. Dawam, Zairul Anuar (2007) Pemasaran filem di Malaysia : konsep produk, segmentation dan positioning dalam filem / Zairul Anuar Md. Dawam. Jurnal Skrin Malaysia, 4. pp. 125-136. ISSN 1823-1020

[img] Text
AJ_ZAIRUL ANUAR MD. DAWAM JSM 07 1.pdf

Download (520kB)

Abstract

Esei ini membincangkan tentang aspek pemasaran filem dalam konteks filem-filem Malaysia. Dengan mengambil beberapa contoh filem tempatan yang berjaya (dan juga yang kurang berjaya) di pasaran, fokus esei ini menyentuh aspek-aspek seperti konsep produk, pembezaan produk, segmentation dan positioning dalam filem. Strategi pemasaran adalah penting dalam penghasilan sesebuah filem dan pemahaman konsep asas produk akan membantu mengukuhkan pemahaman terhadap konsep produk dalam filem. Gabungan kaedah pemasaran yang lain seperti promosi dan pengedaran filem juga akan memastikan filem yang dihasilkan berjaya di pasaran.

Item Type: Article
Creators:
CreatorsID Num.
Md. Dawam, Zairul AnuarUNSPECIFIED
Subjects: P Language and Literature > PN Literature (General) > Motion pictures > Motion picture industry > Malaysia
Divisions: Faculty of Artistic and Creative Technology
Journal or Publication Title: Jurnal Skrin Malaysia
ISSN: 1823-1020
Volume: 4
Page Range: pp. 125-136
Item ID: 11617
Uncontrolled Keywords: Pemasaran filem, filem Malaysia
Last Modified: 20 Jun 2016 06:53
Depositing User: Staf Pendigitalan 1
URI: http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/11617

Actions (login required)

View Item View Item

Downloads

Downloads per month over past year