KTM komuter merupakan alternatif kepada pengangkutan awam pinggir bandar. Kajian kes : Serdang, Selangor / Nasaruddin Nordin

Nordin, Nasaruddin (1998) KTM komuter merupakan alternatif kepada pengangkutan awam pinggir bandar. Kajian kes : Serdang, Selangor / Nasaruddin Nordin. [Student Project] (Unpublished)

Abstract

Pengangkutan adalah merupakan keperluan penting bagi manusia dalam melakukan pelbagai perkara yang mellbatkan pergerakan dari satu tempat ke satu tempat yang lain
tanpa mengambilkira destinasi yang dikaji. Sistem perkhidmatan Komuter yang diperkenalkan oleh pihak KTM, adalah merupakan mod pengangkutan yang membuat pejalanan antara kawasan pinggir bandar dengan pusat bandar yang berhampiran. Tujuan perkhidmatan ini adalah untuk memberi kemudahan perkhidmatan kepada pekerja di sektor kerajaan dan juga swasta malah ianya juga digunakan untuk tujuan
perjalanan aktiviti-aktiviti lain seperti beriadah, membeli belah dan Iain-Iain lagi. Sistem landasan yang digunakan adalah sistem landasan berkembar. Selain itu operasi
perkhidmatan Komuter dikawal oleh sistem kawalan berpusat berkomputer. Bilik kawalan atau operas! terletak di Kuala Lumpur. Kaedah ini merupakan ciri-ciri teknikal yang cuba diperkenalkan oleh KTM bagi meningkatkan lagi mutu pengangkutan awam pada masakini. Jangkakan kadar pertumbuhan penduduk di kawasan kajian akan meningkat pada masa akan datang oleh sebab itu perkhidmatan Komuter mempunyai potensi untuk menjadi sebagai satu mod pengangkutan awam yang lebih efisein.

Metadata

Item Type: Student Project
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Nordin, Nasaruddin
UNSPECIFIED
Subjects: H Social Sciences > HE Transportation and Communications > Railroads. Rapid transit systems
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Shah Alam > Faculty of Architecture, Planning and Surveying
Keywords: Pengangkutan awam, KTM, komuter, perkhidmatan
Date: 1998
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/9063
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of PP_NASARUDDIN NORDIN AP 98_5 1.pdf] Text
PP_NASARUDDIN NORDIN AP 98_5 1.pdf

Download (72kB)

Fulltext

Fulltext is available at:

ID Number

9063

Indexing

|

Statistic

Statistic details