Perbandingan pencapaian pelajar di antara pembelajaran bersemuka dan dalam talian / Siti Balqis Mahlan and Maisurah Shamsuddin

Mahlan, Siti Balqis and Shamsuddin, Maisurah (2021) Perbandingan pencapaian pelajar di antara pembelajaran bersemuka dan dalam talian / Siti Balqis Mahlan and Maisurah Shamsuddin. Implication Of Students’ Performance And Obstacles Through Open Distance Learning (Odl) Teaching Methods During Movement Control Orders (Mco), Covid-19, 2. pp. 100-110. ISSN 978-967-25608-0-7

Abstract

Pengajaran dan pembelajaran (PdP) dalam talian diteruskan lagi berikutan Perintah Kawalan Pergerakan Kedua (PKP 2.0). Sememangnya Covid-19 memberi kesan kepadapelajar dari pelbagai aspek sepertipengurusan masa, kewangan dan pencapaian akademik. Kajian ini dijalankan untuk mengetahui pencapaian semasa pembelajaran dalam talian dan secara bersemuka. Dengan ini, markah penilaian bagi 120 orang pelajar yang terdiri dari 4 semester terkini diambil bagi suatu kursus statistik. 4 semester ini merangkumi sesi pembelajaran secara bersemuka dan sesi pembelajaran dalam talian semasa pandemik covid-19. Berdasarkan data deskriptif, didapati bahawa pencapaian markah bagi sesi pembelajaran secara bersemuka pada sesi September - Januari 2020 adalah lebih tinggi berbanding semester pengajian yang lain dan pencapaian pelajar perempuan adalah lebih tinggi berbanding pelajar lelaki. Dapatan kajian ANOVA pula mendapati terdapat perbezaan yang signifikan bagi pencapaian mengikut semester pengajian, jantina dan juga terdapat interaksi di antara jantina dan semester pengajian terhadap tahap pencapaian markah. Namun, berdasarkan ujian Post-Hoc didapati tiada bukti menunjukkan terdapat tren yang sama dari segi markah bagi semester yang berbeza mengikut kaedah pembelajaran yang digunakan. Secara keseluruhannya, kajian ini mendapati bahawa kaedah pembelajaran secara bersemuka atau dalam talian tidak mempengaruhi pencapaian pelajar

Metadata

Item Type: Article
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Mahlan, Siti Balqis
sitibalqis026@uitm.edu.my
Shamsuddin, Maisurah
maisurah025@uitm.edu.my
Contributors:
Contribution
Name
Email / ID Num.
Advisor
Umar, Norazah
UNSPECIFIED
Chief Editor
Othman, Jamal
UNSPECIFIED
Editor
Kadar, Rozita
UNSPECIFIED
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
H Social Sciences > H Social Sciences (General) > Research
H Social Sciences > H Social Sciences (General) > Research > Statistical methods
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Pulau Pinang > Permatang Pauh Campus
Journal or Publication Title: Implication Of Students’ Performance And Obstacles Through Open Distance Learning (Odl) Teaching Methods During Movement Control Orders (Mco), Covid-19
ISSN: 978-967-25608-0-7
Volume: 2
Page Range: pp. 100-110
Keywords: Pengajaran Dan Pembelajaran (Pdp), Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), ANOVA, Post-Hoc
Date: August 2021
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/69838
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of 69838.pdf] Text
69838.pdf

Download (307kB)

ID Number

69838

Indexing

Statistic

Statistic details