Occupational stress among primary school teachers in the district of Sri Aman, Sarawak / Muhamad Jaraie

Jaraie, Muhamad (2012) Occupational stress among primary school teachers in the district of Sri Aman, Sarawak / Muhamad Jaraie. Masters thesis, Universiti Teknologi MARA Sarawak.

Abstract

Tujuan utama kajian ini dijalankan adalah untuk mengenal pasti faktor penyumbang utama yang menyebabkan stres di kalangan guru sekolah rendah di daerah Sri Aman, Sarawak dan dalam masa yang sama bertujuan untuk mengetahui tahap stress berdasarkan faktor penyumbang iaitu: beban tugas, karenah pelajar, penghargaan profesional, kekangan sumber dan masa dan hubungan interpersonal. Seramai 158 orang guru sekolah rendah (N=158) dari 22 sekolah kebangsaan di daerah Sri Aman turut serta dalam kajian ini. Statistik deskriptif digunakan. Analisis data menunjukkan faktor penyumbang utama dikalangan lima punca ialah karenah pelajar (M=3,48). Faktor lain iaitu kekangan sumber dan masa (M=3.20), beban tugas (M=2.91), penghargaan professional (M=2.89) dan hubungan interpersonal (M=2.83), bagi karenah pelajar, analisi menunjukkan bahawa signifikan utama punca stres ialah tingkah laku pelajar yang kurang sopan dan biadab.

Metadata

Item Type: Thesis (Masters)
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Jaraie, Muhamad
2009421632
Subjects: H Social Sciences > HA Statistics > Theory and method of social science statistics > Surveys. Sampling. Statistical survey methodology
H Social Sciences > HF Commerce > Job stress. Stress management
L Education > LB Theory and practice of education > Primary Education > Malaysia
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Sarawak > Kota Samarahan Campus
Programme: Master in Education (Educational Management and Leadership)
Keywords: Stress, Primary school, Teacher, Sarawak, District of Sri Aman
Date: June 2012
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/55561
Edit Item
Edit Item

Download

Full text not available from this repository.

Digital Copy

Digital (fulltext) is available at:

Physical Copy

Physical status and holdings:
Item Status:
On Shelf

ID Number

55561

Indexing

Statistic

Statistic details