Kefahaman pelajar Ijazah Sarjana Muda Akademi Pengajian Islam Kontemporari UiTM Shah Alam terhadap Sistem Gadaian Konvensional dan Ar-Rahnu / Nursaidatul Jannah Binti Mohamad Kamil

Mohamad Kamil, Nursaidatul Jannah (2018) Kefahaman pelajar Ijazah Sarjana Muda Akademi Pengajian Islam Kontemporari UiTM Shah Alam terhadap Sistem Gadaian Konvensional dan Ar-Rahnu / Nursaidatul Jannah Binti Mohamad Kamil. [Student Project] (Unpublished)

Abstract

Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk menganalisis tahap kefahaman Pelajar Ijazah Sarjana Muda Akademi Pengajian Islam Kontemporari di UiTM Shah Alam
terhadap sistem gadaian konvensional dan ar-rahnu. Objektif kajian ialah pertama mengkaji tahap kefahaman dan kesedaran pelajar terhadap sistem gadaian
konvensional dan ar-rahnu. Kedua, mengukur tahap kesedaran pelajar mengenai keperluan dan kepentingan Sistem Ar-Rahnu terhadap kewangan Islam. Ketiga,
menganalisis keutamaan pelajar dalam pemilihan di antara sistem gadaian Islam dan sistem gadaian konvensional. Bagi tujuan pengumpulan data pengkaji menggunakan
kaedah kuantitatif iaitu kaedah pengedaran borang soal selidik kepada pelajar. Hasil daripada kajian menunjukkan majoriti pelajar faham dan sedar akan sistem gadaian arrahnu.

Metadata

Item Type: Student Project
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Mohamad Kamil, Nursaidatul Jannah
UNSPECIFIED
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc > Islam > Islam and economics
H Social Sciences > HJ Public Finance > Finance, Islamic
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Selangor > Puncak Alam Campus > Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS)
Keywords: Ar-Rahnu, pawnbroking
Date: 2018
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/23865
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of PPd_NURSAIDATUL JANNAH MOHAMAD KAMIL ACI B 18_5.pdf] Text
PPd_NURSAIDATUL JANNAH MOHAMAD KAMIL ACI B 18_5.pdf

Download (150kB)

Digital Copy

Digital (fulltext) is available at:

Physical Copy

Physical status and holdings:
Item Status:

ID Number

23865

Indexing

Statistic

Statistic details