Abstract
Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti korelasi antara persekitaran
pembelajaran matematik, sikap pelajar terhadap matematik, dan pencapaian
pelajar dalam matematik di 12 buah sekolah menengah di Daerah Seberang
Perai Selatan, Pulau Pinang. Kaedah soal selidik digunakan dalam proses
pengumpulan data tentang persekitaran pembelajaran matematik dan sikap
pelajar terhadap matematik, yang melibatkan sebanyak 1,301 orang pelajar
Tingkatan Empat. Data daripada proses soal selidik dianalisis dengan
menggunakan teknik analisis statistik deskriptif, ujian t, korelasi Pearson,
analisis varians sehala (ANOVA-sehala), dan regresi berganda. Dapatan
analisis korelasi Pearson mendapati bahawa wujudnya korelasi yang
signifikan antara persekitaran pembelajaran matematik dengan sikap pelajar
terhadap matematik. Analisis teknik regresi berganda menunjukkan bahawa
terdapat tiga peramal persekitaran pembelajaran matematik yang signifikan
bagi sikap pelajar terhadap matematik, iaitu penglibatan pelajar, organisasi
kelas, dan orientasi tugasan. Dapatan kajian ini juga menunjukkan bahawa
wujud korelasi yang signifikan antara sikap pelajar terhadap matematik
dengan pencapaian pelajar dalam matematik.
Metadata
Item Type: | Article |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Hamed, Salina UNSPECIFIED Bahari, Peridah UNSPECIFIED Kanesan Abdullah, Abdul Ghani UNSPECIFIED |
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education > Secondary education. High school teaching > Malaysia > Pulau Pinang (Malaysia) Q Science > QA Mathematics > Study and teaching > Malaysia |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Pulau Pinang |
Journal or Publication Title: | Esteem Academic Journal |
ISSN: | 1675-7939 |
Volume: | 4 |
Number: | 2 |
Page Range: | pp. 91-103 |
Keywords: | Persekitaran pembelajaran matematik, Sikap pelajar terhadap matematik, Sokongan guru, Orientasi tugasan |
Date: | 2008 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/4031 |