Pasaraya sebagai tempat yang popular dikalangan masyarakat masakini / Haidi Mohd Ali ... [et al.]

Mohd Ali, Haidi and Mohd Ramli, Musa and Ab. Aziz, Mohd Amin Nazar and Abdul Majid, Mustafa and Abdul Wahab, Ismail (1990) Pasaraya sebagai tempat yang popular dikalangan masyarakat masakini / Haidi Mohd Ali ... [et al.]. [Student Project] (Unpublished)

Download

[thumbnail of PP_HAIDI MOHD ALI BM 90_5 1.pdf] Text
PP_HAIDI MOHD ALI BM 90_5 1.pdf

Download (106kB)

Abstract

Kajian ini adalah mengenai "Pasaraya sebagai tempat yang popular dikalangan
masyarakat masakini". Terdapat tiga objektif utama kajian ini dijalankan.
Pertama adalah untuk meninjau bagaimana pengusaha-pengusaha berjaya
menarik pelanggan dari semua golongan. Seterusnya kajian ini bertujuan untuk
mengetahui mengapa pengguna-pengguna lebih berminat datang ke Pasaraya
dan akhir sekali adalah untuk mengenai pasti samada Pasaraya merupakan
persaingan atau alternatif kepada kedai-kedai runcit yang sedia ada.
Kaedah methodologi yang digunakan dalam kajiselidik ini ialah dengan
menggunakan borang soal kajiselidik melalui kaedah temuduga secara
bersemuka, seterusnya pengamatan dan ulasan dari kajian-kajian yang lepas.
Didalam kajian ini pensampelan yang digunakan ialah pensampelan tidak
berkemungkinan iaitu pensampelan kuota yang mengandungi 200 responden
yang mengikut bangsa Melayu, China, India dan Iain-Iain.
Ujian rintis telah dijalankan pada 28hb. Oktober 1990. Borang kajiselidik telah
diperbaiki untuk kajian medan.

Metadata

Item Type: Student Project
Creators:
Creators
Email
Mohd Ali, Haidi
UNSPECIFIED
Mohd Ramli, Musa
UNSPECIFIED
Ab. Aziz, Mohd Amin Nazar
UNSPECIFIED
Abdul Majid, Mustafa
UNSPECIFIED
Abdul Wahab, Ismail
UNSPECIFIED
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
H Social Sciences > HF Commerce > Shopping centers. Shopping malls > Malaysia
H Social Sciences > HF Commerce > Department stores > Malaysia
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Shah Alam > Faculty of Business and Management
Item ID: 1280
Uncontrolled Keywords: Pasaraya, pelanggan, kedai runcit
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/1280

Fulltext

Fulltext is available at:
  • UNSPECIFIED
  • ID Number

    1280

    Indexing


    View in Google Scholar

    Edit Item
    Edit Item