Forum Komunikasi Vol. 5 No. 1, 2004/2005

Media in Malaysia’s 1999 General Election

by:

Dr. Halimahton Shaari,

Associate Professor

Dr. Kiranjit Kaur,

Assoctate Professor

Faculty of Communication and Media Studies,
Universiti Teknologi MARA

and Dr. Sankaran Ramanathan

Consultant

Mass Media in Malaysia: An Overview

Regardless of whether they are mass or interpersonal, media in Malaysia generally reflect
the various sub-systems of the multi-racial, multi-linguistic and multi-ethnic society that
exist and operate in the country.

A characteristic of the Malaysian press is its tendency to concentrate on events
important to their respective communities (Syed Arabi, 1989). It is therefore not surprising
to note that newspapers like Utusan Malaysia, Nanyang Siang Pau or Tamil Nesan would
concentrate on issues pertinent to its own ethnic group. This ethnocentrism in content and
organization has its roots in the colonial era. The first newspaper, because it was published
by the British colonial administrators, was published in English in 1805 to serve British
interests in Malaya. The early English newspapers during this time mainly served the
interests of the business community. News of foreign countries, especially Europe, were
given prominence as the events affected British business in Malaya.

The Chinese followed suit in 1815 with the publication of the Chinese Monthly
Magazine which, despite its name, was the first Chinese-language newspaper published in
Malaya. This newspaper was used to spread Christianity in China. Subsequent Chinese
newspapers published in 1881 and 1932 were extremely partisan and sympathetic to the
Chinese Revolution in China in 1911. When the Chinese Revolution ended, these
newspapers focused their attention on business. Businessmen in Malaya even started their
own newspapers to promote and advertise their products.

The seeds of ethnocentrism were further shown when the Malays published the Malay
newspapers in the 1870s and 1900s. These newspapers, the most popular among them being
Utusan Melayu, were preoccupied with kindling and fostering nationalism and were used as
channels to speak up against certain attitudes that hindered the progress of the Malays. To
a great extent, the newspapers were also used to agitate against the British. In fact, the



30 Forum Komunikasi

development of the Malay political parties was made possible by the Malay press (Syed
Arabi, 1989). Like the rest of its counterparts, the Indian press too highlighled Indian
interests. Newspapers like Tamil Nesan and Tamil Murasu carried the plight of the Indians
in the estates and other economic sectors, championed Indian education, helped spread
literary works and became the vehicle for political demands (Syed Arabi, 1989).

From the above description of leading newspapers, it can be assumed that ethnic
language newspapers are vehicles to voice the aspirations, hopes and fears of the racial
groups they represent, while English language newspapers, whose readerships transcends
racial groupings, would reflect universally-acceptable news values (Syed Arabi, 1989).

General Elections of Malaya/Malaysia (1955-1990)

There have been 10 general elections held in Malaysia since its formation on 31 August
1963; that is in 1964, 1969, 1974, 1978, 1982, 1986, 1990, 1995 and the latest, in 1999. Prior
to this, there were two general elections in the Federation of Malaya, i.e. in 1955 and 1959.
The following are highlights of the ten general elections:

1.  The Alliance won the 1955 general election, with a landslide victory, capturing 51 of
the 52 seats contested. Consequently, the Alliance was able to negotiate with the
British for early independence of the Federation of Malaya on 31st August 1957.

2. The 1959 election was the first in the newly independent Federation of Malaya.The
Alliance proportion of votes decreased — it only won 74 of the 104 seats contested.
Nevertheless, the Alliance-led government under Prime Minister Tunku Abdul
Rahman was able to negotiate with the British government for the formation of
Malaysia, by which the original 11 states were expanded to 14, with the inclusion of
Sabah, Sarawak and Singapore.

3.  Conducted against the backdrop of confrontation with Indonesia over the formation
of Malaysia, the 1964 election favoured the ruling parties. Apart from the
Confrontation, another significant aspect of this election was the unexpected chal-
lenge by Singapore’s ruling party, the People’s Action Party (PAP). This resulted in an
intense Alliance-PAP conflict that ended in the separation of Singapore from Malaysia
15 months later.

4. The 1969 election has become very notable in Malaysian history for it ended with the
May 13th riots. Prior to that, the election campaign had been conducted in an
atmosphere of ethnic distrust and hostility. When the election results were
announced, it was clear that the Alliance had won but with a vastly reduced majority.
Civil disturbances followed which escalated into riots causing the lives of some 600
people.

5. The 1978 general election was significant because the Barisa Nasional (BN) coalition
managed to overthrow the opposition Parti Islam SeMalaysia (PAS) after 19 years of
PAS rule. PAS had left BN a year earlier because of basic disagreements, and its return



Media in Malaysia’s 1999 General Election 31

to the opposition meant that UMNO again faced the challenge of a Malay and Islamic
party in competition with it for Malay votes.

6.  The 1986 general election was different from the previous elections for a number of
reasons. It had been widely speculated that the supremacy of the BN component par-
ties would be strongly challenged, particularly by the opposition DAP and PAS. BN had
been wrecked by internal strife as the then Deputy Prime Minister, Datuk Musa
Hitam, had resigned from the Cabinet just six months before the election. The econ-
omy too was in the throes of a bad recession, with no prospects of immediate recov-
ery. Because of these factors, there was much interest, both within and outside the
country, in the outcome of the 1986 general election. Though BN won the majority of
the seats, its supremacy in seats was, however, not reflected in the percentage of the
votes obtained. In 1982, BN obtained 80.4 percent of the votes cast, whereas its per-
centage of votes fell to 55.82 in the 1986 election. Further, both the DAP and PAS
improved on their share of the votes cast, with the DAP obtaining 20.4 percent as com-
pared to 19.57 percent previously and PAS obtaining 15.1 percent (14.46 percent in
1982). PAS officials minced no words in regarding the mass media as the "devil's
mouthpiece" and alleging that the mass media greatly contributed to 'PAS' defeat.

7. Despite having a strong mandate from the voters in the 1986 election, the BN had to
cope with a number of political problems, chief among them was the split in UMNO
which came out in the open during UMNO’s party elections in 1987. There were two
camps, one led by Dr Mahathir Mohamad and his deputy, Ghafar Baba (known as
Camp A) and the other led hy former finance minister, Tengku Razaleigh Hamzah and
former deputy prime minister, Musa Hitam known as Camp B). The victory of Camp A
candidates led to a purge of Camp B candidates from ministerial and key party posts
and also to subsequent court battles, which in turn led to the deregistration of the old
UMNO. This prompted former members of the old UMNO to reorganize themselves
into two parties, the "new" UMNO and a party called "Semangat 46" ("Spirit of 46", the
founding date of the old UMNO).

8. Led by Tengku Razaleigh Hamzah (Musa Hitam switched camps again and joined the
"new" UMNO), the Semangat 46 aligned itself with opposition parties, principally the
DAP and PAS and made public its intenfion to contest as many seats in the 1990
election. Hence, the split within the old UMNO, its deregistration and replacement by
two parties resulted in a weakening of Malay political unity.

9.  Prior to the 1990 elections, it was widely speculated that the BN may not only lose its
comfortable two-thirds majority but may also lose control of three or more state
governments. The speculation was fuelled by the formation of an opposition coalition
known as Gagasan Rakyat (People’s Front) comprising PAS, DAP and other minor
opposition parties. This was the first time in the country’s political history that the
opposition parties had formally banded themselves into a coalition. The 1990 election
saw a closely contested battle in Penang between DAP and its BN opponents,
principally MCA and Gerakan. DAP chief then, Lim Kit Siang, identified this as the



32 Forum Komunikasi

Tanjung Two project. The aim was for DAP to win enough seats so that it could form
the next state government. The genesis of the idea was laid in the 1986 elections when
Lim spearheaded the Tanjung One project which failed. As it turned out,the Tanjung
Two project too failed.

10.  Control of the mass media by the government has had both functional and days
functional effects upon the electorate, depending upon whether they were urban
Malays, urban non-Malays or rural Malays. For example, while the credibility of
Utusan Malaysia and Berita Harian may not be high among urban non-Malays and
some urban Malays, these publications are widely read by the rural Malays, and are
regarded as highly credible. However, the publication and distribution of Harakah, a
PAS publication, especially in Kelantan and Terengganu has helped to strengthen the
position of the opposition and contributed to the BN wipeout in Kelantan. The parti-
san nature of the press seems very clear, e.g. NST and Utusan Malaysia groups are in
favour of the ruling parties, and Harakah, Rocket, Aliran (all opposition publications)
are critical of the government,

The 1999 General Election

Two major developments affected the outcome of the 1999 general election — the changing
political fortunes of Anwar Ibrahim, the former Deputy Prime Minister, and the Asian
financial crisis of 1997-1998. Anwar , who had enjoyed a meteoric rise in his political career
since 1993, was sacked as Deputy Prime Minister, detained under the Internal Security Act
and subsequently charged in court with corruption in April 1999. The Asian financial crisis,
which generally began with the devaluation of the Thai baht in July 1997, worsened
throughout the remaining months of that year and continued for most of 1998.

Thus, the 1999 election was held in the midst of a highly-charged political atmosphere,
with many emotional appeals from both the ruling BN coalition parties as well as the
opposition parties, which once again banded themselves into a Barisan Alternatif (the
Alternative Front) and agreed on an electoral pact and a joint manifesto.

Once again, the results of the 1999 election revealed that the electorate is not easily
swayed by the rhetoric of the opposition. The BN was returned to power once again with a
two-thirds majority. However, PAS made significant gains (retaining control of Kelantan,
wrestling Terengganu from the BN, and increasing the number of parliamentary seats to a
record 27). Other opposition parties, however, fared badly, particularly DAP.



Media in Malaysia’s 1999 General Election 33

New Media and Political Advertising
in The 1999 Election

The Role of the Mainstream and Alternative Media

The role of the media in a given society is most evident in the run-up to an election. Two
types of media - the mainstream and the alternative media - play a significant role
particularly during the period of political campaigning. In the Malaysian context,
mainstream media is informally defined as one endorsed by the ruling elite in terms of
ownership and control. The media usually take the developmental journalism approach
where they work in tandem with the political and ruling masters and are often labeled as
‘agents of the goverment’.

The alternative media, on the other hand, represent ‘the other side of the story’ and
most often, are skewed toward the opposition. Issues and events that put the ruling elite in
a negative light and are not covered by the mainstream media would be carried in the
alternative press. Though this divide, where the mainstream media support the status quo
and the alternative media the opposition, has become an accepted norm, this complacency
was challenged with the sacking and incarceration of Anwar Ibrahim in 1997. This event
triggered numerous social and political developments in the country, not the least
important being the invigoration of the media.

Before the Anwar saga, the alternative media did not have a strong following. Though
political party and socialist group publications like Harakah, Rocket and Aliran are critical
of the government, readership has not been widespread. The Anwar ouster, however,
catapulted these publications to the forefront, so much so that the mainstream media had
to take a backseat. In fact, the circulation of the mainstream newspapers has reportedly
dropped by 20 percent since 1997, not just due to the economic downturn that hit Malaysia
and other parts of Asia, but also because of the Anwar sentiment.

There seemed to be increased disillusionment with the mainstream media that were
perceived as echoing the voice of the government, not giving a balanced coverage of issues,
and ignoring the opposition’s point of view. This frustration was manifested in a call prior to
the election made by the alternative front to boycott the mainstream media. Though the call
did not receive widespread support, it was enough to further dent the credibility of the
mainstream media.

Apart from Harakah, which increased its circulation from 30,000 (pre-Anwar saga) to
more than 300,000 at the height of its popularity (1999), several alternative press also
emerged to join the bandwagon. The more popular among these were Tamadun, Detik and
Ekslusif. A host of sites on the Internet too sprung up in the wake of the Anwar heat — the
more popular being Laman Reformasi Mahazalim, freeMalaysia and Malaysiakini. The Far
Eastern Economic Review (16 March 2000) reported that some 25,000 people visited
Malaysiakini.com daily and had attracted Microsoft as one of its advertisers. The BN too has



34 Forum Komunikasi

its sites — among the more popular ones being bnlist.tripod.com.; umno forever.tripod.com
and kelabmayaumno.tripod.com.

The types of material posted on the sites vary from daily briefings, political reports,
literary satires to satirical cartoons, some of which provide sharp insightful analyses while
others are manifestations of the disappointment felt by certain quarters of the society over
perceived excesses and disdain of the BN government. These sites are often the first to
report on the lates developments, for instance, when Anwar was beaten (resulting in the
infamous ‘black eye’) while in police custody, rumours were immediately rife via the sites
that the ‘top man’ in the police force himself did it.

While the mainstream media in general support the ruling government, the private
television station, NTV7, was the only mainstream medium that attempted to give access to
alternative voice. Through its talk-show Dateline Malaysia, which ran for several months
before the election, the ruling party, the opposition, the NGOs and other interest groups and
individuals were invited in several fora to openly discuss issues previously deemed
controversial or sensitive.

Why and how did the alternative media suddenly become popular, at times far
surpassing the popularity of the mainstream media?

There was a growing demand by the public for more balanced reporting in the
mainstream media where the opposition was hardly covered, and when it did get covered, it
would almost always be put in a negative light. The alternative media represent an outlet
which the public did not previously have, to obtain information about the alternative side of
the story and to air their views more freely. It was through the alternative channels that the
public got wind of salient issues that were otherwise not covered by the mainstream media.
These issues include a series of police reports by Anwar on alleged corruption by Dr
Mahathir’s ministers, a former chief minister and close associates, the controversial RM200
million each for the Prime Minister’s palace and executive jet (at a time when the country
was immersed in economic turmoil), and police brutality.

During the election campaign, charges and counter charges in the mainstream and
alternative media were common. There were animated exchanges on issues including
democracy, corruption, Islam and alleged government cruelty. A wide range of individuals
discussed these issues on the BA side, while the government position usually reflected the
views of Dr Mahathir. Both the mainstream and alternative media indulged in fear appeal.
For instance, when the mainstream media quoted the BN government that the opposition
may cause unrest if they were to lose, the latter countered with the same allegation. BN
toyed with public sentiment when it said that Anwar and the BA received financial support
from foreign powers, repeating earlier alarm bells of the dangers of foreigners who were out
to colonize the country.

The protagonists who took centre stage for criticism in the mainstream media were
Anwar, Nik Aziz and other PAS ulamaks, (religious leaders) while in the alternative media
Dr Mahathir and his close associates like Datuk Paduka Rafidah Aziz and Tun Daim
Zainuddin received equal bashing.

= Iy



Media in Malaysia's 1999 General Election 35

In fact, these personalities are popularly caricatured in cartoons, which have become a
sharp and effective technique to drive home a poinl. Dr. Mahathiy, for instance, is always
caricatured in Harakah, Detik and Tamadun with a huge nose, which has now become his
‘signature’. To an extent, this gesture of depicting Dr Mahathir with a huge nose demon-
strates the disrespect that section of the society feels for him, something unheard of in the
Malaysian cultural psyche in yesteryears.

Political Speeches

Though ceramah politik (political speeches) had been widely used by the opposition as an
alternative means to reach the public, the run up to the elections saw an extensive and
intensive campaign of ceramahs by opposition parties and NGOs. These ceramahs were
often fiery and emotional occasions. The campaigns were reproduced into video and
audiocassettes that were widely distributed. Notices of impending ceramahs were posted on
the sites, in Harakah and via flyers and posters. Thus, even though it was denied access to
the mainstream media, the opposition effectively and largely relied on alternative means to
counter the BN onslaught and set its own agenda.

Both the mainstream and the alternative media accused one another of spreading lies
and defamation. Thus, when Dr Mahathir prophesised that the 1999 election would go down
as the "dirtiest" in the history of the country, both media were quick to point a finger at one
another in carrying out dirty tactics. Harakah, for instance, accused NTV7 of "leading
Mahathir's dirtiest election" (22 November 1999). BN, on the other hand, launched a
massive advertising campaign attacking the opposition in the mainstream newspapers and
on television.

Never before in the history of press freedom in Malaysia has the press been given as
much leeway as the months preceding the election. Under normal circumstances, the media
in Malaysia are generally guarded in the freedom of expression through formal and informal
controls (Hamdan (1988), quantified some 47 pieces of legislation and ordinances that
affect mass media operations).

Political Advertisements of the 1999 General Election Campaign

Most pundits had predicted that the elections would be one of the dirtiest ever in the history
of the country. The BN got to use the mainstream media to launch its massive advertising
attack on the opposition. The opposition, on the other hand, relied heavily on the Internet
and their own party publications to counter these attacks. Advertisements, including polit-
ical advertisements, are a means of conveying compelling messages through available media
to influence voters. However, because the BN controls most of the available mainstream
media, the BA had very little access to the media for publicity during the campaign period.
In addition, they lacked the resources to launch an advertisement attack similar to that by
the BN.



36 Forum Komunikasi

Nevertheless, the popularity of the opposition publications at the time of the campaign
provided BA with a readership sufficient to compete with the exposure received by BN
advertisements in the mainstream media. Thus, both parties were able to reach their
respective supporters as well as the many undecided voters who perused media of both
Fronts.

Anti-Alternative Front (BA) or Anti-Opposition Advertisements by BN

On the first day after nominations day (21/11/99), BN publicized in a series of full page
advertisements in all the major newspapers, likening the opposition to the cause of anarchy,
disorder, violence and mob rule. These advertisements in all the national dailies portrayed
violent anti-government demonstrations, depicting scenes of protests in Kuala Lumpur
streets that were held several months earlier primarily to protest Anwar's arrest. Their
captions read "Don't Let Mob Rule Lead Us" and "No to Violence." The advertisements
depicted earlier press pictures of a protestor kicking a car, a trash bin on fire during a street
demonstration, protestors throwing stones at the police, and another showing protestors
(Reformasi supporters) breaking the windows of a TVS vehicle. Half page advertisements
also ran the following day showing destruction of public and private property by opposition
supporters.

There is a belief that these ads had a reverse effect when they angered a section of the
voting public against BN and swayed their vote toward the Alternative Front. In fact, the ads
persuaded the DAP Secretary-general Lim Kit Siang to lodge a police report against the
advertisements in Penang, charging them of being "inflammatory and irresponsible." (The
Star, 22/11/1999) However, on others, it had the desired effect of reinforcing the belief of a
possible "troubled" and unstable socio-political environment if the BA ruled.

Race and gender factors were also visited in several advertisements, which ran using
the thread of fear appeal. There was an ad showing anti-Chinese violence in Indonesia and
insinuating that the Alternative Front threatened to stop local cultural activities. One ad in
a Malay daily indirectly attacked previous statements and policies that had been made by
PAS leaders, which curtailed the women's rights in the workplace, etc. The ad read (trans-
lated) "Employment, Ambitions, Future... Why does the woman not have the right to make
her choice?" and was superimposed on a picture of a woman in traditional garb.,

Another plug in the ads by BN was to question the placing of trust and confidence in
the Opposition. One advertisement showed Wan Azizah, Anwar's wife, as allegedly admitting
that she did not trust Anwar (this was through editing an answer she gave at an Australian
television interview in December 1998). Several advertisements also showed the Alternative
Front, particularly PAS, DAP and Keadilan, to be disunited in their objectives. A full-page
advertisement in the New Straits Times questioned the BA with the caption "What Is Their
Vision?" It included mugshots of the three leaders of the respective PAS, DAP, and Keadilan
parties with the captions below each reading respectively "He has no vision," "He is short
sighted," and "He has a headache." These ads too created much furore among the Reformasi
and BA supporters.



Media in Malaysia's 1999 General Election 37

There was also an advertisement captioned "Can They Ever Agree" implying the BA to
be a broken Front. Another advertisement in the Malay newspapers when translated read
as "PAS+DAP+Adil+PRM ..No Stand, No Direction, No Experience, No Logo Even." All
these advertisements tried to influence the voters by promoting the common message
theme of how disunited, unprepared, and untrustworthy the National Front party leaders
were,

Pro-National Front (BN) Advertisements by BN

In addition to the negative advertisements on BA, BN also took out positive advertisements
in the newspapers illustrating BN achievements, credibility as deliverers of promises, their
ability to maintain peace and harmony and to work with all groups in the country. The
negative advertisements about the BA counter-balanced by positive ads on BN rule
suggested that unity, political stability, and progress in the country could only be achieved
through BN.

An advertisement in the Malay newspapers showed a scene of the first Malay leader of
the nation (associated with the BN) during the Declaration of Independence with the
caption "42 Years Evidence of Excellent Achievement" (Translation) and a subheading "The
Foundation of a Bright Future." This ad appeared on nomination day. The same general
theme of "42 years of stability, progress and safety" by the BN government was carried
consistently in several other advertisements during the election campaign period.

There were also ads that used the emotional appeal attempting to promote patriotism
and to caution voters not to gamble with the future. One advertisement using the caption
"Do Not Gamble with the Future of the Country" (translation) showed a picture of children
of the different races in Malaysia holding hands, with the parliament and the national flag
in the background. This theme of "Think about the future of our children; unity and peace
of the nation is in our hands" was also used in several other ads. For example, there was an
ad showing a child with a pacifier in the mouth and its caption read "Think About His
Future" (Translated).

Generally, most of the advertisements in the national dailies the day before the
elections emphasised the 42 years of achievements for the progress of the nation by the BN
and appealed to the voters not to vote it all away. Even state governments took out
advertisements to promote the strength of the BN in the state. An advertisement by the
Perak State Secretariat showed the BN leader milling among the crowds, happily accepted
by all. There was another ad promising better education for all through an increase in
institutes of higher education in Penang. The BN did not end the advertising campaign after
the 1999 Elections. The day after winning the elections, BN published a full-page
advertisement reinforcing their earlier themes by thanking the voters for "Saving our future
and choosing to have a free, united and progressive nation" with a picture of the Malaysian
flag flying in the sky.



38 Forum Komunikasi

Advertisements by the Alternative Front

The Barisan Alternatif (or Alternative Front) launched its counter attack in the advertising
blitz. Although initially their ads were not accepted by the mainstream dailies, some of the
Chinese dailies, namely Sin Chew Jit Poh, Nanyang Siang Pau, and China Press, and the
English language daily, The Star eventually ran some of their ads. According to the
opposition web site, most of these ads had to be edited.

Harakah (22/11/99) also attacked TV3 and NTV7, UMNO-controlled private television
stations, of assisting BN in carrying out its "dirty" election campaign and not providing
sufficient airtime for BA. Harakah accused the television advertisements of projecting the
Prime Minister as a popular leader, and giving negative publicity to the Alternative Front.
However, it reported a PAS official, tongue in cheek, as saying the party welcomed the bad
publicity, as at least, it meant some publicity for the Alternative Front in the mainstream
media.

Nevertheless, the Alternative Front members had publications of their own, especially
the popular Harakah, Eksklusif and Detik. But these were small weekly and biweekly
publications without the national distribution infrastructure or financial resources enjoyed
by the mainstream newspapers. Therefore, the BA also relied heavily on the Internet for
publicity during the campaign period. This was the first election they used it to good effect.
Both supporters and fence sitters in the country and those who were abroad relied on the
Opposition web sites for information about BA's manifesto, grievances, and plans for their
role as leaders of the country, If elected.

The common themes in the Harakah advertisements that were anti-BN included:
Justice for the people by the people; Punish the violators of justice, namely the BN; Vote fo
change to curtail BN's exploitation of the nation's wealth; Reject the BN "gangsters" who
are not to be trusted; Join us to defend Islam as the BN is unable to do so.

The advertisement that BA ran included a full-page ad showing Anwar in different
poses with the black eye he received while he was held at the police headquarters in the
early days of his arrest; the caption read in Malay (Translated) "Their Hands did this...Now
the Turn is in Your Hands, Punish BN!". The ad illustrated the voting symbol for BA.

Another full-page ad had a caricature of an imbalanced scale with the heavy side filled
by the BN controversial national projects and the lighter one with the ordinary citizens. The
caption read "Where did they divide the wealth of the nation? Do you want change?"
(Translated). There was another ad that had the caption "Reject Gangsters... Reject BN."
This ad also condemned the PM for the 1969 riots, 1998 ISA arrests, and of racism. Yet
another ad listed all the social problems facing the nation's citizens, and blamed the BN for
them. The BA also ended on the cautionary note of "Don't gamble your future" to counter
BN calls for the same.

The other common theme in the Harakah advertisements was regarding PAS's greater
ability to protect Islamic values and faith compared to UMNO. There was a full-page ad
showing mugshots of key UMNO leaders who had defected to PAS and one of the Prime



Media in Malaysia’s 1999 General Election 39

Minister enjoying a toast with an "enemy" of Islam. The caption read "All of them have
joined PAS ...who else is left to defend Islam in UMNO?" (Translated).

The theme suggesting that BN was not to be trusted was captured in an advertisement
that showed mugshots of the Prime Minister and his "lying" witnesses in the Anwar trial
against those of Anwar’s "honest" witnesses with the caption "Who do you believe?"
(Translated). Another ad accused certain quarters of spreading "lies and propaganda"
through false reports of defection by BA members to BN in their attempts to confuse the
voters. It cautioned supporters not to be misled by these reports.

There were also pro-opposition advertisements to show the sincerity in the alliance of
Keadilan, PAS, PRM and DAP to achieve justice. This included one that caricatured the
cooperation of the BA party members as characters of four cats in dominant sizes, out to
capture the small-sized rats, representing the "villains" or BN members. The caption here
quoted Confucius: "It doesn’t matter whether the cat is black or white, as long as it catches
the rat."

There was a full-page advertisement explaining guarantees in BA's manifesto that
would benefit the whole family. The caption was "Malaysia deserves better...Give your
family real stability and security". This ad counter-attacked BN ads, which had a similar
message guaranteeing that stability and security could only be achieved through BN. The BA
did not refrain from using other emotional appeals either. For example, there was an ad
depicting a picture of Anwar’s young daughter with a mournful face "crying" out to have
"Pity for Dad". (Translated)

On the whole, the opposition’s advertiscments and publicity cfforts through their
publications, web sites, fliers, political speeches, and word of mouth had almost the same
influence as those of the National Front’s. This allowed both sides an almost equal platform
to present their respective cases to the voters for this election. Though BN still won two-
thirds majority, it lost several seats and strongholds. BA made strong inroads in some areas.

Postscript And Conclusion

There have been many commentaries about the 1999 election results and subsequent
political developments for both the opposition parties as well as parties in the BN coalition.
Among these are allegations that opposition parties were funded by foreign sources and that
there is a hate campaign directed at BN leaders, including the Prime Minister.

Another development is the dissension within component parties of the Barisan
Alternatif, particularly between DAP and PAS. Added to this is the dissension within the
Keadilan party, fuelled by the resignation of Marina Yusof and Chandra Muzaffar. This seems
to lend credence to the criticism leveled by BN parties that many of the opposition leaders
are not trained in politics and lack contact with the electorate at grassroots level. Matters
were made worst when Professor Shahnon Ahmad, who had won a parliamentary seat under
the PAS banner in Perlis, resigned from his seat giving ill health as a reason. Observers
believe these resignations do not augur well for the future of the party or BA.

_.._|,._



40 Forum Komunikasi

In conclusion, it can be stated that the 1999 general election in Malaysia was as
Interesting as the previous elections. Despite the strong opposition showing in the two
states (Kelantan and Terengganu), the Barisan Nasional was returned to power for another
five-year term. While the new and alternative media were more influential than in previous
elections, BN control of the mainstream media remained a crucial factor in ensuring its
continued success.

References

Funston, J. (2000). "Malaysia's Tenth Elections: Status Quo, Reformasi or Islamization". In
Contemporary Southeast Asia: A Journal of International and Strategic Affairs, Vol.
22, No. 1.

Mohd Hamdan Adnan, (1988). "Communication and the Law in Malaysia". Background paper for
Workshop on Law for Journalists, Institut Teknologi MARA, Shah Alam.

Syed Arabi Idid (1989). "Malaysia', in Achal Mehra (ed) Press Systems in ASEAN States,
Singapore, AMIC. pp 51-52.



