
Journal of Media and Information Warfare    Vol. 14(2), 1-14, December 2021  

ISSN 1985-563X  

© 2021 Centre for Media and Information Warfare Studies, Faculty Communication and Media Studies, UiTM                 1 

 

 

The Rise of the Kremlin Troll 
 

Sarah Morrison 

School of Humanities and Social Sciences, 

Swinburne University of Technology, Melbourne Australia 

wheelz@me.com 

 

 

Received Date: 30/4/2021   Accepted Date: 8/10/2021   Published Date: 1/12/2021 

 

 

Abstract 

 

After the Cold War collapse, the Russian government demonstrated several failings regarding military 

strategy and information operations. The Russian government then undertook improvements through 

critical learnings to formulate information warfare and adapt to online communication applications. 

Included in this strategy was the flooding of communications with a narrative designed to confuse and 

cast doubt on Russian and world events. This paper examines Russia's approach to information warfare 

during the Chechnya Wars, the Georgia war, the 2010/2011 Arab Spring protests, and the international 

protests and internal unrest in Russia at the end of 2011. As demonstrated through this timeline, rather 

than failing at information operations, Russia has been learning and adapting these techniques and 

strategies using online communication applications, particularly social medial networks (SMNs), 

resulting in the rise of the Kremlin troll. This paper will conclude by examining the Internet Research 

Agency (IRA), a known Russian troll farm in St Petersburg.  

 

Keywords: Information operations, Russian information warfare, Internet Research Agency, Kremlin 

troll, Disinformation 

 

 

1.0 Introduction 

 

Russia's reliance on disinformation and propaganda is not a new instrument in the Kremlin's 

toolkit; it is, however, largely forgotten by Western society, believed to be a remnant of the Cold War, 

only to be revitalised through Russian military reform [1]. According to Giles [2], two key initiatives 

have led to Russian military reform since the Cold War. The first was the inauguration of the former 

head of the Russian Federal Security Services (FSB), Vladimir Putin, in 1999, and the second was 

Russia's failure in the 2008 Georgia War. However, it was not until 2011 that Russia's modern-day 

military began to take shape because of a series of critical events which have been said to have 

revolutionised Russia's information operations [3]: the Chechnya Wars in the 1990s; the armed conflict 

in Georgia in 2008; the 2010/2011 Arab Spring protests; the international protests and internal unrest 

in Russia at the end of 2011; and the annexure of Crimea in 2014. The case studies used throughout this 

paper were chosen as they highlight the consistent improvement to Russian information operations over 

the last 30+ years. The study design draws on various disciplines, such as Politics and International 

Studies, Human Centred Design and Media and Communication Studies and relies on secondary 

sources, such as known Western and Russian commentary on Russia’s strategic approach to information 

operations and warfare. 

  



Journal of Media and Information Warfare    Vol. 14(2), 1-14, December 2021  

ISSN 1985-563X  

© 2021 Centre for Media and Information Warfare Studies, Faculty Communication and Media Studies, UiTM                 2 

This paper explores Russia's adaptation of information operations and the rise of the Kremlin 

troll. What follows is an examination of the development of the Internet Research Agency (IRA), a 

known troll farm in St Petersburg. As demonstrated through this timeline, rather than failing at 

information operations, Russia has been learning and adapting these techniques and strategies using 

online communication applications, particularly social medial networks (SMNs). Included in this 

strategy is the flooding of communications with a narrative designed to confuse and cast doubt on 

Russian and world events and depict the role Russia envisions the West is playing in Russian affairs. 

 

2.0 Chechen Wars 

 
In 1991, after the fall of the Soviet Union, Chechnya declared independence from Russia. Using 

former Soviet Union military equipment left behind after the end of the Cold War, Chechnya was then 

able to create its military force. By 1994 however, Russia began to reassert authority over Chechnya, 

working with Chechnyan opposition leaders to try and regain control over the government and remove 

former Russian Air Force General turned President of Chechnya, Dzhokar Dudayev, from power. 

Russia undertook 'black' operations, using proxies to attack Chechnya rather than attacking Chechnya 

directly. Russia's proxies may be seen as a time-honoured strategy to demonstrate strength with limited 

resources and achieve Russia’s geopolitical objectives [1]. In 1994, Russia deployed tanks to 

Chechnyan opposition fighters in an attempted coup against the Chechen President. The coup failed, 

and soon after, Russia's involvement was made public by the independent Russian press [4]. According 

to Finch [4], when Russian leaders realised that the Chechen proxies would not be able to defeat and to 

avoid any implication in the failed coup, Russian Ministers counselled the then President of Russia, 

Boris Yeltsin, to deploy new forces to Chechnya in the form of an outright Russian attack using 

conventional military forces. The sudden haste in the deployment of Russian troops revealed noticeable 

disorientation in Russia's command and control capabilities [4]. 

 

Galeotti [1] describes the Chechnya wars or counterinsurgencies as invasions lacking in 

traditional Russian panache. Notably, traditional Russian aptitude was missing in the information and 

political aspects of the first campaign. Journalists, Chechen government sources and Chechen 

sympathisers were given unfettered access to report on the events taking place, including the scourge 

of Russian operations and the war casualties. Russia did not have a compelling voice or counter-

narrative in the global discussion of the event [1]. Russia's information operations, or lack thereof, were 

not the sole reason Russia lost the first Chechnya war. They merely contributed to the result of the war, 

which lasted until 1996. During the conflict, the Russian government and military made little effort to 

generate internal and external public support [4]. 

 

Furthermore, little explanation was given to Russian citizens regarding Russia's military 

operation [5], with the very nature of the conflict pitting the Russian military against Russian citizens 

living in Chechnya, a move that Russian media widely criticised [4]. As Finch [4] describes, if the 

 

Russian government was intent on winning the hearts and minds of the Chechen 

people, and convincing them to remain a part of Russia, then carpet bombing, and 

massed artillery strikes on civilian targets were the wrong tools. Having failed to 

apply lesser means of persuasion, use of the military was premature. 

 

The lack of commentary provided by the Russian government also meant that journalists and 

civilians began turning to sources outside of Russia for information about the war. Head of Russia’s 

Federal Security Service (FSB), Sergei Stepashin, recalled after the campaign that journalists, unable 

to receive details of the war from Russia, turned to Chechnya for information [6]. Russia was 

unprepared for the propaganda and ideological campaign Chechnya delivered, with Russian military 



Journal of Media and Information Warfare    Vol. 14(2), 1-14, December 2021  

ISSN 1985-563X  

© 2021 Centre for Media and Information Warfare Studies, Faculty Communication and Media Studies, UiTM                 3 

forces ill-equipped to deal with the press [5]. In 1996, Russia brokered a cease-fire after Chechen 

guerrilla warfare led to the demoralisation of Russian troops [7]. 

  

In May 1999, President Yeltsin faced impeachment for his 1994 decision to deploy Russian troops 

to Chechnya. By October 1999, however, media and public support of the second Chechnya campaign 

and for President Yeltsin and Prime Minister Vladimir Putin was widespread [5]. In the second Chechen 

War (1999-2009), Russia seemed to have learnt from previous mistakes, taking draconian measures to 

ensure control of the media narrative of the war in both Russia and abroad [1]. Russia also appeared to 

have adopted the USA's example of information control during the Gulf War and entered into the second 

Chechen war with a strategic information plan [5]. 

  

The Russian government created a narrative of fighting Islamic extremists in Chechnya after a 

terrorist attack occurred in apartments in Moscow and Volgodonsk, Russia, in September 1999, leading 

up to the invasion. Reporters also showed little sympathy for Chechen fighters after they kidnapped 

approximately 1,800 people in Dagestan, the centre of the conflict during the second campaign since 

1992. Some of the abducted victims were brutally murdered by Chechen fighters. Included amongst the 

victims were local citizens, foreigners and journalists [5]. In December 1999, Russian Federation 

Resolution No. 1538 was initiated by President Yeltsin, which ensured that the Russian population 

would only receive select information regarding the conflict from foreign sources and also filter what 

information concerning the campaign would be disseminated from Chechnya. Russia studied NATO's 

press conferences to learn how to speak to the press and, according to Thomas [5], "placed experienced 

people in key positions to ensure media control". 

  

The concern in the Russian government that the Russian information war was failing outside of 

Russia began to emerge in October 1999. The sentiment was reiterated by the Head of the FSB Public 

Relations Centre, Aleksandr Zhanovich, who, when speaking to the Russian administration, criticised 

the foreign press for allowing Chechen rebels airtime [5]. In October 1999, the Russian Information 

Centre was established on the order of the newly elected Prime Minister, Vladimir Putin and headed by 

former Public Relations figure Mikhail Margelov in what appears to be an attempt to control the media. 

The centre offered instructions to reporters via a website on how to report from the front. The website 

also offered information on events occurring within the war, including maps and expert opinions. 

Margelov continued to express his concerns, including the concern that the Chechen militants were 

using the foreign media to open a second front in the information war [5]. 

  

In response, Russia put in place information blockades shutting down independent reporting and 

taking control of television and newspapers to ensure the release of sanctioned news stories only. The 

Russian government explained that these measures were necessary to prevent the enemy "from 

objectively assessing the situation" [8]. However, these information blocks were limited in their 

usefulness as the Kremlin had underestimated the power of the Internet. Chechnya used the new 

resource as a means of communicating to the outside world what was occurring internally. Chechen 

supporters established several internet sites to report on the Chechen version of events in Dagestan. As 

the Chechen versions were the only unfettered means of information, media outlets worldwide, 

including some within Russia, began using these sites to report on events in Chechnya. Once more, the 

Chechen version of events began to be the only primary source of reporting on the campaign [5]. 

  

In January 2000, heavy fighting in Groznyy saw high causalities. This, combined with the broken 

promises of the Russian government that the campaign was coming to an end, led to wavering in public 

support for the war within Russia. At this time, Chechen internet usage expanded, providing video 

footage of attacks on Russia, interviews with Chechen commanders, and videos of Chechen fighters in 

action. At the start of the second Chechen war, the Russian media appeared to accept the Russian 

government's story regarding the conflict. However, as the war progressed, Chechens bypassed the 



Journal of Media and Information Warfare    Vol. 14(2), 1-14, December 2021  

ISSN 1985-563X  

© 2021 Centre for Media and Information Warfare Studies, Faculty Communication and Media Studies, UiTM                 4 

information blockade imposed by Russia through the Internet and foreign news reporters [5]. An 

important takeaway from the second Chechen War was that even though Russia may have won the war, 

they did not win the information war [3].  

 

The lessons for Russia on the Chechen war were twofold. First, the mindset of Russia’s leaders 

had been altered concerning practical knowledge and insights to its approach to information warfare 

[9]. Russia had learnt the importance of controlled information flow and the psychological impacts 

information could have on society, both of which have since been identified by the Kremlin as cardinal. 

As Heickerö [9] writes, "by controlling the information-psychological aspects such as the mass media 

- for instance, TV, radio and newspapers – as well as the information flow, stability can be achieved" 

[9]. Second, the Internet was a destabilising factor in information operations, and public access to the 

Internet and information itself should be controlled [3]. 

 

3.0 Georgian War, 2008 

 
Since the end of the Cold War and extending into the Chechen and Georgia wars, the North 

Atlantic Treaty Organisation (NATO) may be seen as an area of contention for Russia. After the fall of 

the Berlin wall in November 1991, the US government worked with West Germany leaders to reunite 

Germany. Formerly secret US government documents from the early 1990s reveal an implied agreement 

with Russia that NATO would not expand beyond West Germany if Germany reunified. Although there 

is no formal contract or agreement, Sarotte’s [10] investigative article discovered a trail of letters and 

notes suggesting that promises were made to former President of the Soviet Union Mikhail Gorbachev 

by the US and West Germany that NATO would not expand east from its current position. According 

to the letter trail, James Baker, the US Secretary of State at the time, acting on behalf of the US 

Government, made assurances to Gorbachev that NATO would not expand past West Germany. On 

hearing this discussion, staff members from the US National Security Council wrote to Helmut Kohl, 

the West German chancellor, on behalf of President George W Bush, explaining that the decision not 

to expand into East Germany after reunification did not make sense. Further, the letter requested that 

Kohl, in his upcoming meeting with Gorbachev, inform the Soviet Leader that special military status 

would apply to what is now Eastern Germany. As Sarotte [10] explains, “although the letter did not 

define exactly what the special status would entail, the implication was clear: all of Germany would be 

in the alliance, but to make it easier for Moscow to accept this development, some kind of face-saving 

regulations would apply to its eastern region”. Kohl decided not to relay the new message but reiterated 

Barker’s assertions that NATO would not expand [10]. 

 

When it became apparent in 1994 that NATO was planning an expansion, President Yeltsin, 

according to Goldgeier and McFaul [11], became enraged. From the Russian President’s position, 

previous agreements had been broken with regards to NATOs expansion. Further, NATO had been 

established as a response to the Soviet threat. Therefore, the continued expansion and even the very 

existence of NATO after the collapse of the Soviet Union suggested that the West still considered Russia 

as a threat. During the Summit of the Council on Security and Cooperation in Europe in December 

1994, President Yeltsin responded to the news of NATO’s expansion plans in his address: 

 

Europe, even before it has managed to shrug off the legacy of the Cold War, is 

risking encumbering itself with a cold peace. NATO was created in Cold War 

times. Today, it is trying to find a place in Europe, not without difficulty. It is 

important that this search not create new divisions but promote European unity. 

We believe that the plans of expanding NATO are contrary to this logic. Why sow 

the seeds of distrust? After all, we are no longer adversaries, we are partners. Some 

explanations that we hear imply that this is ‘expansion of stability,’ just in case 

developments in Russia go the undesirable way. If this is the reason why some 



Journal of Media and Information Warfare    Vol. 14(2), 1-14, December 2021  

ISSN 1985-563X  

© 2021 Centre for Media and Information Warfare Studies, Faculty Communication and Media Studies, UiTM                 5 

want to move the NATO area of responsibility closer to the Russian borders, let 

me say this: it is too early to give up on democracy in Russia! [12]. 

 

When President Vladimir Putin came to power in 1999, the relationship between Russia and 

NATO was unresolved. In November 2001, in what appears to be an attempt to resolve relations, Russia 

established the NATO-Russia Council. However, the alliance did nothing to stop NATO’s intentions 

of expansion. From 2003 the West continued to extend influence in Eastern Europe by funding anti-

Russian revolutions in Georgia and Ukraine [13]. According to the Australian Institute of International 

Affairs, over one billion dollars in aid from the US and Eastern Europe was directed into Georgia. 

Western NGOs played “a key role in financing opposition parties and organising demonstrations” [13]. 

In March of 2004, NATO accepted seven new member States, three of which were Baltic: NATO was 

now the closest it had ever been to the Russian heartland. Later that same year, Georgia and Ukraine 

would also sign Individual Partnership Action Plans with NATO. NATO continued to be a threat to 

Russia, with the Bush administration in 2007 releasing plans for a missile defence system in Eastern 

Europe under the pretext of protecting Europe from an Iranian nuclear attack. Russia responded with a 

counter plan to construct a joint Russia-US warning system in Azerbaijan, but the US rejected the 

proposal. In response, President Putin declared that NATO was a real threat to Russia. In 2008 NATO 

released a statement asserting the intention of extending an invitation to Georgia and Ukraine to join 

NATO, a move that would position military forces on Russia’s doorstep [13]. The 2008 Russo-Georgia 

war would prevent this from occurring [14]. 

 

Russia's campaign in Georgia in 2008 is viewed as a success, as Russia met its goal of taking 

control of Abkhazia and South Ossetia. The military operation was planned carefully, demonstrating a 

coordinated approach between military, cyber warfare and diplomatic offensives [15]. As Donovan [14] 

explains, "in the brief war, the Russian military in a quick and decisive campaign overwhelmed 

Georgian forces to gain control of two breakaway republics, destroyed much of Georgia's armed forces 

on land and sea, and caused NATO to reconsider its offer of membership to Georgia". In agreement is 

Galeotti [1], who states that Russia saw a convincing victory in the Georgia war, demonstrating 

coordination at the highest level between State and non-State actors and military and political actors. 

 

The "Ossetian problem", as it has been referred to (see for example Donovan [14]), is the result 

of ethnic enclaves between Georgian and Ossetian created deliberately during the Soviet Union to 

manage the territory and prevent centralisation of authority in the region. On the collapse of the Soviet 

Union, both South Ossetia and Abkhazia declared their independence from Georgia. Georgia, however, 

had sought to regain control of the South Ossetian republic. In response, Russia volunteered to aid in 

peacekeeping exercises, and in doing so, gained a permanent position on the peacekeeping forces in the 

Ossetian regions. In the months leading up to the war, several activities allowed Russia to increase its 

troops and military presence in the region. An increase of 1,000 Russian peacekeeping forces, were 

introduced in approximately April of 2008. The troops were reported as paratroopers, which Donovan 

[14] describes as "some of the best trained and prepared forces within Russia". Russia also sent battalion 

troops into Abkhazia to repair a disused railroad in anticipation of the Sochi Olympics. The troops 

finished their work one week before the commencement of the war. Lastly, Russian military training 

was held in the North Caucasus, opposite South Ossetia [14]. 

When the war began, Russia presented itself as a peacemaker after proxy South Ossetian militias 

carried out attacks provoking Tbilisi to make the first move. Separatist forces were also engaged in 

South Ossetia and Abkhazia. Russia's information campaign against Georgia began strong. Russia 

portrayed President Mikheil Saakashvili as the aggressor. At the same time, Russia was the victim, who 

was obliged to defend its citizens as attempts by South Ossetia and Abkhazia to become recognised by 

the Russian parliament were being thwarted by Georgia. Russia entered South Ossetia in anticipation 

of Georgia’s troops responding to separatist troops breaking a cease-fire that had been in place since 

1992. Russia was accusing Georgia of aggression towards South Ossetia [16]. The back-story presented 



Journal of Media and Information Warfare    Vol. 14(2), 1-14, December 2021  

ISSN 1985-563X  

© 2021 Centre for Media and Information Warfare Studies, Faculty Communication and Media Studies, UiTM                 6 

by Russia was so compelling that 92 per cent of people polled by CNN at the time found in favour of 

Russia's intervention [17]. According to Thomas [5], the ostensibly humanitarian position Russia had 

undertaken in joining the conflict was believed to fit in with what Russia referred to as the "Western 

doctrine's" need to legitimise military intervention on the national stage. Vladimir Putin, then Prime 

Minister of Russia, would also blame the US for what was occurring in Georgia, claiming that America 

should have done more to prevent the conflict. Putin accused the US of orchestrating the campaign as 

part of an election stunt [18]. In response to Putin and Russia's information campaign, Georgia launched 

a counter-disinformation campaign led by a private consultancy and public relations firms. The Georgia 

campaign included images of the Russian military targeting civilians, portraying Moscow as the villains 

[19]. 

  

Cyberspace played an essential role in the Russo-Georgian War, as military and civilians 

leveraged its power on both sides of the conflict [14]. Media and communications were redistributed 

via the Internet employing blogs, news channels and rumours, proving so useful that Russian internet 

and television sites were filtered by Georgian authorities [20]. Command-and-control servers 

originating from Russia were responsible for malicious hacks, DoS and DDoS attacks against Georgian 

systems and websites, including web page defacements, and attacks against critical Georgian websites 

including government, financial services and media [19]. It was unclear, however, who was responsible 

for these cyberattacks. As Donovan [14] explains, the Russian government has never claimed 

responsibility for these activities, and it remains unclear whether these operations were coordinated, 

encouraged, or officially tolerated by Russian authorities. 

  

Several lessons learnt from the Chechnya conflict may be seen in the five-day war in Georgia. A 

communication plan coordinated responses between the government and military with a pro-Russian 

message seen across traditional and new media sites. Influential political figures were engaged to 

undertake political communications on the conflict, such as Prime Minister Vladimir Putin, former 

President Mikhail Gorbachev and the then-current President Medvedev. Russia strikes were also taken 

against "key communication facilities severely restrict[ing] communication with the national command 

authority. National fibre-optic trench lines were severed, and DDoS activities disrupted Internet-based   

" [14]. 

  

The five-day war in Georgia demonstrated the need for heterogeneity of Russian military 

proficiency; one example may be seen in Russian command and control capabilities [15]. Russia fell 

short with poor communication strategies on numerous fronts, with criticism occurring within the 

Russian government of the information warfare strategy that occurred throughout the campaign. As 

previously noted, pro-Russian media coverage was undertaken, and cyberattacks by alleged Russian 

patriot hackers throughout the war. Russian analysts, however, suggest that the campaigns were amateur 

and that the personnel attached to the information warfare division were not trained efficiently [15]. In 

terms of the cyberattacks undertaken in Russia against Georgia, although seen as successful in 

interrupting websites and Georgian government information systems, they appear to have had no 

apparent impact on Georgia's fighting ability [14]. Further, Russian command and control capabilities 

fell short with regards to a Russian spokesperson. While Georgian nationals presented themselves to a 

global audience speaking clearly and precisely in English, no one had the same skillset to speak for 

Russia [3].  

  

In response to Russia's command and control deficiencies during the Georgia war, an idea was 

formed to create information troops. The information troops would include specialists in a range of 

hacking, journalism, psychological operations, strategic communications and linguistics. Although 

there is no proof that the information troops came to fruition, a push for change towards information 

capabilities was orchestrated [3] [21], leading to, for example, the development of the Russian troll. 



Journal of Media and Information Warfare    Vol. 14(2), 1-14, December 2021  

ISSN 1985-563X  

© 2021 Centre for Media and Information Warfare Studies, Faculty Communication and Media Studies, UiTM                 7 

The war was also used to emphasise Russia's need for military reform and establish the need to improve 

Russian military equipment and capabilities [15]. 

 

4.0 Arab Springs, 2010-2011 and Russian Demonstrations, 2011 

 
A critical event that demonstrated the power of social media to Russia and the world was the Arab 

Springs uprisings. The Arab Springs uprisings saw citizens in various Middle East and North Africa 

countries, such as Egypt, Libya, Tunisia, Bahrain and Syria, unite in anti-government protests [22]. 

Several factors may be seen to have contributed to the uprisings. In June 2010, Khaled Said was brutally 

murdered by two police officers after the Alexandrian man posted a video online of the same police 

officers carrying out a drug deal and exchanging money. Said's parents were told that he had choked on 

a packet of drugs. However, the Internet was soon flooded with images of Said's bloodied and disfigured 

face, causing public outrage in Egypt and worldwide [23]. Later that year, Mohammed Bouazizi, a 

vegetable merchant in Tunisia, set himself alight in front of a municipal building protesting the 

government [24]. Not long after the death of Bouazizi, the world witnessed the fall of President Zine El 

Abidine on the back of the Tunisian revolution, which was said to have further inspired Egyptian 

protestors. As Eltantawy and Wiest [23] write, even though Egypt had committed to protests on Egypt's 

Army Day, "the success in Tunisia appears to have influenced Egyptians and strengthened a sense of 

collective identity and purpose, primarily because of the similarities in the oppressive conditions under 

which both groups lived and the goals of the citizen-activists". 

 

During the protests, the Internet and SMNs represented a critical new capability in citizen 

solidarity and a unified movement [23]. In a study by Eltantawy and Wiest [23] on the use of SMNs 

during the Egyptian revolutions, it was demonstrated that: 

 

Egyptian protesters were able to disseminate a continuous stream of text, videos, 

and images from the streets of the revolution directly to millions via social media 

technologies, and indirectly through the republication of these messages on news 

networks such as Al Jazeera and CNN. 

 

SMNs had created a new form of a social movement, known as cyberactivism, which would 

change the landscape of collective action [23]. According to Eltantawy and Wiest [23], the revolution 

may be traced to the early 2000s when Egyptian bloggers began to tackle political issues online, 

attracting a global audience. Then in 2008, Egypt saw its first cyberactivism attempt, when textile 

workers used social media to organise a strike. The strike, however, was not successful and was defeated 

by Egyptian State security forces [23]. By the end of 2010, Western news sites were being used by 

Egyptian individuals and political organisations "to spread credible information to their supporters 

through the revolutionary period" [24]. 

  

SMNs were also used to organise and mobilise demonstrators to facilitate regime change [2]. 

When the Egyptian and Libyan governments realised that SMNs were being used to coordinate protests 

and provide footage to the outside world of internal unrest and violence, cellular communications and 

the Internet were turned off. In response, the sharing of how-to documents instructing people to use 

dial-up modems were distributed. Additionally, engineers from Twitter, Google and SayNow initiated 

'SpeaktoTweet", which provided a means for activists to call and leave messages that would be tweeted 

[23]. Bloggers whose servers resided outside of Egypt were also relied on to spread the news of the 

protests, knowing that their voices would not be taken offline [24]. In a study on the Tunisia and Egypt 

protests, Howard, Duffy [24] found that democracy advocates used social media to connect with 

supporters outside of their relevant countries. The connections provided a means to get information on 

what was happening during the protests and throughout the various regions to inform the Western world. 

Additionally, in many cases, the researchers found that "democracy advocates in Egypt and Tunisia 



Journal of Media and Information Warfare    Vol. 14(2), 1-14, December 2021  

ISSN 1985-563X  

© 2021 Centre for Media and Information Warfare Studies, Faculty Communication and Media Studies, UiTM                 8 

picked up followers in other countries, where similar democratic protests would later erupt. Ultimately 

social media brought a cascade of messages about freedom and democracy across North America and 

the Middle East and helped raise expectations for the success of political uprisings" [24]. 

  

It is easy to imagine that Russian authorities would have been watching the various uprisings 

occurring on its doorstep and monitoring for potential replications inside the State [25]. Russia's last 

revolution led to the collapse of the Soviet Union and what Putin referred to as "the greatest geopolitical 

disaster of the 20th century". Russian media responded by suggesting that the colour revolutions and 

the Arab Springs uprisings were orchestrations of the West in a direct attack against Russia and the 

Russian way of life [26]. In 2015 Vladimir Putin reiterated this allegation in his state-of-the-nation 

address, where he accused the US of creating "a zone of chaos" in Libya, Iraq and Syria [27]. Russia 

portrayed the Arab Springs Uprisings as a product of 'social control technology' set in motion from the 

US as a form of aggression towards Russia. A year later, during the protest movement in Russia 

surrounding the parliamentary and presidential elections, Moscow would again claim that the 

manifestation of aggression resulted from information encroachment formulated by the US and 

codenamed 'Anti-Putin' [28].  

 

According to Lonkila [29], the Putin regime was surprised by the internal protests and degree of 

civil unrest witnessed during the lead up to the Russian Duma elections in 2011. United Russia was 

"dubbed a party of swindlers and thieves" [29] as Russia witnessed online activism and public 

demonstrations denouncing Vladimir Putin. Where in the past there was public fear of participation in 

political opposition, a result of previous public beatings and the deaths of human rights activists and 

journalists, such as the murder of Anna Politkovskaya, by December 2011 videos ridiculing Putin and 

his political party had begun to appear [29]. 

  

Putin also blamed the then US Secretary of State Hillary Clinton for interfering in Russia by 

setting the "tone for some opposition activists" [27]. During her speech at the meeting of the 56-nation 

Organization for Security and Co-operation in Europe (OSCE), Clinton stated that the US had "serious 

concerns" regarding Russia's Duma elections. Further, Clinton told the room that "when authorities fail 

to prosecute those who attack people for exercising their rights or exposing abuses, they subvert justice 

and undermine the people's confidence in their governments" [30].  

  

Like other cries for democracy around the world, Russia's protests were a direct result of the 

growth of the Internet and mobile communications [29]. Whereas previously, Russian households 

received their news from Kremlin-controlled news sources such as Sputnik and RT, the growth of the 

Internet and mobile communications provided a new source of information for the Russian population. 

Stories of political corruption and maladministration began to appear on YouTube, questioning Putin's 

government and authority, while gatherings and protests were organised via SMNs. SMNs brought 

together like-minded people and provided a platform where participants trusted what was said, which 

had previously been lost through corrupt Kremlin-controlled media sources. SMNs also provided a way 

for participants to stay anonymous [29]. 

  

In 2016, Russian General Valery Vasilyevich Gerasimov, speaking on the events of the Arab 

Spring, suggested that the rules of war had changed. "The role of non-military means of achieving 

political and strategic goals has grown, and, in many cases, they have exceeded the power of force of 

weapons in their effectiveness" [31]. Gerasimov [31] suggested that information operations open vast 

asymmetrical possibilities to reduce an enemy’s fighting potential and that a coordinated effort of 

research organisations, ministries and agencies could achieve this. 



Journal of Media and Information Warfare    Vol. 14(2), 1-14, December 2021  

ISSN 1985-563X  

© 2021 Centre for Media and Information Warfare Studies, Faculty Communication and Media Studies, UiTM                 9 

 

5.0 The Kremlin’s Response 

During the Chechen and Georgia Wars, Russia had learnt that the Internet was a powerful tool in 

controlling perceptions of the events taking place. The Kremlin's response, at first wary, had changed. 

The Kremlin's aim was no longer to maintain internet communications. As Galeotti [32] writes: 

 

The Internet was identified as a potential threat emerged at a time when the security 

apparatus was relatively weak and in no position to control it. While attempts have 

been made […] to try and control online activity, instead the security structures 

had to accept that they operated in an information age and instead looked to means 

to exploit this. 

  

Russia had invested heavily after 2008 in Twitterbots and targeted DDoS attacks, combining 

modern technology with "old-fashioned dirty tricks" [3]. However, the results were unsettling as it 

became evident to the Kremlin that something was missing from Russia's disinformation strategy. 

Automated systems were not enough, and actual human engagement was needed to penetrate the mass 

consciousness online [3]. The solution: troll farms. 

  

Exactly when the Kremlin began to use troll farms to spread disinformation and propaganda is 

debatable. A 2011 report suggests that Russian troll farms began using Twitter to spread propaganda 

and misinformation to Russian citizens and their neighbours in 2009 [24]. Then in 2012, Russia began 

targeting misinformation at US voters utilising the techniques deployed on Russian citizens and 

neighbouring Eastern European countries [24]. According to Planton Mamatov, director of the Russian 

company, Magic Inc PR, Mamatov ran a troll farm in partnership with the founder of Ra Digital, Arseny 

Kamyshev, of approximately 20-30 people, from 2008-2013, to "carry out online tasks for Kremlin 

contacts and regional authorities from Putin's United Russia Party" [33].  

  

Olga Kryshtanovskaya, Russian sociologist, activist, State Duma deputy from the United Russia 

party and Director of Kryshtanovskaya Labs, suggests Russia's use of troll farms began in 

approximately 2011 in response to Alexei Navalny’s successful social media campaign. Navalny, the 

Russian Opposition Leader, used social media to support the Russian people leading up to the 2012 

Russian parliamentary election. As the Russian media is mostly under the control of the Russian 

government, opposition activists in Russia are often ignored intentionally by the media leading up to 

the elections. In response, Navalny turned to an alternative communication space built on SMNs: "This 

space influences traditional media and the political agenda of the country, giving Navalny a far-ranging 

voice" [34]. Navalny’s campaign gained significant momentum very quickly as he built a rapport with 

younger voters. Herasimenka [34] attributes Navalny’s success to five points: 

  

1. Navalny politicised VKontakte (VK), Russia's largest social media network; 

2. Navalny’s campaign used an encrypted platform called Telegram to communicate, protecting 

members; 

3. Navalny's team created their own TV network utilising YouTube; 

4. Navalny targeted his campaign to Russian provinces, which had until this point, kept out of 

politics as they were seen by many in these areas as Moscow's domain; and 

5. The use of SMNs identified supporters of Navalny as an opposition activist from all over 

Russia, who would mobilise and spillover from the online and into the streets. 

  

According to Weir [35], the Kremlin would soon mimic this behaviour to spread propaganda and 

disinformation online. In approximately 2012, the Kremlin tasked Vyacheslav Volodin, known as 

‘Putin's Cardinal’, with designing a strategy to deal with the challenges presented by Facebook, Twitter 

and other social networks used during the 2011 Russian demonstrations. In response, Volodin installed 



Journal of Media and Information Warfare    Vol. 14(2), 1-14, December 2021  

ISSN 1985-563X  

© 2021 Centre for Media and Information Warfare Studies, Faculty Communication and Media Studies, UiTM                 10 

Prism Corporation, a computer program that monitors 60 million online sources at once, enabling online 

access to public opinion. Prism provided Volodin with a way to closely monitor social media sites and 

social tensions, ensuring the government's immediate reaction when necessary (Chen, 2015). Volodin 

also introduced the mandatory registration of Russian bloggers and began blacklisting internet sites 

without legal authority, just based on what the Kremlin believed to be unsuitable to the Russian people. 

Alexei Navalny's blog was among those internet sites that have since been blacklisted [35]. 

 

6.0 The Rise of the Troll Farm 

 
The first identifiable troll farm activity that this research was able to identify was Platon 

Mamatov’s troll farm in the Ural Mountains. According to Platon Mamatov, in an interview with the 

New York Times, Mamatov coordinated a group of Internet trolls to assist in boosting the image of 

Alexander Misharin, Governor of the Sverdlovsk Region [36]. The farm aimed to "carry out online 

tasks for Kremlin contacts and regional authorities from Putin's United Russia Party" [33]. The farm's 

existence was confirmed in late 2011 when Russian News outlet URA.RU reported that paid 

commentators were operating in the Russian Ural segment of the Internet in a bid to form a positive 

image of Urals regional authorities. The story came to light after hackers posted correspondence from 

the Kremlin and Kremlin officials outlining the campaign [37]. Members of Mamatov's staff confirmed 

this story in response to not having been paid for the work they had carried out throughout the campaign 

[37]. The project entitled, Improving the Information Background in the Sverdlovsk Runet Segment had 

been operational since mid-December 2011 in response to online criticism leading up to the Russian 

Duma elections [37]. According to URA [37], approval for the project was granted by Andrei 

Vorobyov, the head of the Central Election Commission of the European Union, "when it became clear 

that opposition activity on the Internet posed a real political threat".  

  

Deputy Prime Minister Alexei Bagaryakov coordinated the project and was in charge of ensuring 

online discussions 'did not get heated' and to direct conversations in what has been described as a more 

constructive direction [37]. However, reports indicate that the trolls were utilised instead as a political 

tool in the upcoming elections to paint a favourable picture of Vladimir Putin and Alexander Misharin. 

It was not long after that the trolls became known as 'Misharin bots' after online users noticed an influx 

of positive feedback concerning the regional authorities, particularly Misharin, in forums and blogs 

[36]. The comments were tied back to the PR Consultant Platon Mamatov. At the time of discovery, 

Mamatov did not hide his involvement in the campaign, and as highlighted previously, he has been 

willing to talk about his work with reporters. Mamatov described the process of his operation as follows: 

 

The group of influence will include a curator from the administration of the governor 

(Yevgeny Zorin), a coordinator, a monitoring specialist, and commentators. At the first 

stage, it is supposed to use ten commentators provided with a special program complex 

and geographically located outside Yekaterinburg. 

  

Subsequently, volunteers from various social movements, members of United Russia, 

members of the regional government and other people loyal to the regional administration 

can be connected to the comment. The coordinator of the influence group will also be 

coordinating and monitoring their work. 

  

Each commentator will have at his disposal several (from three to five) network 

characters. Each of them will not be a faceless “bot”, but a unique personality with a 

separate IP address, its own character, life history, activity on the Internet, relationships 

with other users and other properties. Every character will be completely 

indistinguishable from a real person [37]. 

 



Journal of Media and Information Warfare    Vol. 14(2), 1-14, December 2021  

ISSN 1985-563X  

© 2021 Centre for Media and Information Warfare Studies, Faculty Communication and Media Studies, UiTM                 11 

From news reports and interviews with Platon Mamatov, the troll farms Mamatov created were 

based on human interactions and not bot activity. Mamatov's operation also appears to be a private 

company hired to run information campaigns for Russian political figures [33] [38]. 

  

7.0 The Internet Research Agency (IRA) 

 
One of the most notorious troll farms which came to public attention in 2014 is the Internet 

Research Agency (IRA), said to have been established in 2013. According to Ludmila Savchuk, a 

reporter who went undercover to work for the IRA to uncover the trolling activities of the farm, the IRA 

operated out of a basement [33] until 2014. Then, with an increase in online activity concerning the 

Ukraine crisis and Russia's annexure of Crimea, the IRA offices expanded to cover the extra workload 

expected of employees. The IRA then moved to a different location and occupied over four floors, 

employing more than 600 workers. The workers were split into two central departments [33]. At the 

beginning of each shift, employees were assigned a technical task sheet that contained a message that 

the employee was instructed to support and spread online. As the technical task sheet of former 

employee Marat Mindiyarov reads; 

 

The majority of experts agree that the US is deliberately trying to weaken Russia, 

and Ukraine is being used only as a way to achieve this goal. If the Ukrainian people 

had not panicked and backed a coup, the west would have found another way to 

pressure Russia. However, our country is not going to go ahead with the US plans, 

and we will fight for our sovereignty on the international stage [37]. 

 

The job description of the first group of employees, according to Walker [37], was to troll social 

media sites, both legitimate sites and sites set up by other employees and spread the message on their 

daily task sheet. The employees were told to create original and new content for each new message they 

posted; they were not to be repetitive in their postings [37]. Often employees would work in groups of 

three, with one making a comment or responding to an online post, and then the other two employees 

would respond to the post to start a discussion and get the thread trending [37]. The second group of 

employees created mundane blogs or accounts that looked at everyday living, such as gardening or 

craft. Then between the mundane posts, the employees would include political commentary in an 

attempt to influence followers. Both groups of employees used Virtual Private Networks (VPNs) to 

route their operations through computers outside of Russia, presumably to hide the operative’s location. 

  

As per Savchuk’s original reporting on the IRA activities, employees would create content for 

popular SMNs such as LiveJournal, Vkontakte, Facebook, Twitter and Instagram. Comments were also 

left in the comment section of news outlets. For example, when opposition leader Boris Nemtsov was 

murdered, Savchuk was moved into a specific team to leave comments on various news sites, to suggest 

that Nemtsov's murder was initiated by his party and not by the Kremlin as per speculation of various 

sources [38] [33]. Savchuk would work two days on and two days off on twelve-hour shifts. Over those 

two shifts, Savchuk would be expected to submit five political posts, ten non-political posts and 150-

200 comments on other workers posts. Grammar and what Savchuk describes as politology lessons, 

that is, the study of how the Kremlin manipulated and reported on politics, was also provided to new 

employees to ensure employees were aware of the "proper Russian point of view on current 

events"(Chen, 2015). 

  

In a recount of his two months working for the IRA, Mindiyarov explains how he was assigned 

to post comments on Russian political sites, the work he describes as his rendition of George Orwell's 

book 1984. Mindiyariov also discusses how he had applied for a position within the English comment 

department of the IRA, a specific area where employees left comments in English on Western sites, a 

position held in high regard with a higher salary. However, he did not pass the assessment criteria, 



Journal of Media and Information Warfare    Vol. 14(2), 1-14, December 2021  

ISSN 1985-563X  

© 2021 Centre for Media and Information Warfare Studies, Faculty Communication and Media Studies, UiTM                 12 

which was to write an essay in English on his views on 'if Hillary Clinton were to become president'. 

Mindiyarov, in his interview with Washington's Top News, recalled writing favourably of Hillary 

Clinton becoming president, the basis he believes, to his unsuccessful application [38]. 

 

At the time of writing, the IRA continues to be referenced as the only known and researched troll 

farm in Russia. However, Giles [3] suggests that rather than be the only troll farm in existence, the IRA 

exists as an "effective distraction from the wider network of troll farms, or the organisation behind 

them". 

 

8.0 Conclusion 

 
After the fall of the Soviet Union, Russia appeared to have lost the sophistication and flair of 

information warfare seen during the Cold War era. The Russian government demonstrated several 

failings after the collapse of the Cold War in terms of military strategy and information operations. 

However, the Russian government also undertook improvements through critical learnings in their 

formulation of information warfare and their adaptation to online communication applications. During 

the first Chechen war, Russia's government was not prepared for an information war against Chechnya 

in their haste to deploy troops. In the second Chechen war, Russia's information operations started 

strong. However, Russia was unable to maintain control of the information war, as the Internet had 

emerged as a new and formidable force, the likes of which had never been seen before. In 2008, Russia's 

military entered the Georgia war prepared for an information and a kinetic war. Unknown persons 

unleashed an array of cyber-attacks against Georgian websites. The Russian government established a 

communication plan to ensure the Russian government controlled the information flow. However, once 

again, Russia fell short concerning information operations. The cyber-attacks did not impact Georgia's 

ability to respond to Russia's attacks, and unqualified personnel appeared to have led the information 

operation side of Russia's campaign. Unlike the first Chechen war, Russia demonstrated a successful 

kinetic military strategy in both the second Chechen war and the Georgia war, but not with information. 

Tanks and soldiers were not enough for Russia to win on all sides of the war; more was needed. 

  

In response, Russia learnt from the failings of the three wars and began to create an information 

army to respond to the type of harmful rhetoric seen during both the Chechen wars and the Georgia 

war. A new imposing strength was in the making, the Internet troll. With the internal unrest occurring 

in countries bordering Russia and eventually entering Russia, the Russian government needed a way to 

control the discourse: The Internet appears to be the Kremlin’s answer. In 2008/2009, Russian 

government officials may be seen using online communication forums to spread favourable messages 

towards the United Party of Russia and Vladimir Putin. Russian authorities also took back control of 

the Internet by implementing Prism and patrolling internet sites for anti-Russia discourse. From a 

Russian government perspective, Russia’s development of kinetic and information warfare techniques 

responded to the growing threat posed by NATO and the US. At the end of the Cold War, NATO 

implied that it would not expand. However, by 1994 NATO was the closest it had ever been to Russia 

and was threatening to advance even closer to Russia's borders with an invitation extended to Georgia 

and Ukraine; if not for the 2008 Georgia war, this expansion would almost certainly have occurred. 

 

9.0 References 

 

[1] Galeotti, M., Hybrid, ambiguous, and non-linear? How new is Russia’s ‘new way of war’? Small     

Wars & Insurgencies, 2016. 27(2): p. 282-301. 

[2] Giles, K., Russia’s Toolkit, in The Russian Challenge. 2015, Chatham House: London. 

[3] Giles, K., The Next Phase of Russian Information Warfare. Vol. 20. 2016: NATO Strategic 

Communications Centre of Excellence. 



Journal of Media and Information Warfare    Vol. 14(2), 1-14, December 2021  

ISSN 1985-563X  

© 2021 Centre for Media and Information Warfare Studies, Faculty Communication and Media Studies, UiTM                 13 

[4] Finch, R.C.I., Why the Russian military failed in Chechnya. 1998, Foreign Military Studies Office 

(Army) for Leavenworth KS. 

[5] Thomas, T., Manipulating the Mass Consciousness: Russian & Chechen “Information War” Tactics 

in the Second Chechen-Russian Conflict. The Second Chechen War, 2003: p. 112-129. 

[6] Falichev, O., FCS will Certainly Publish Information on Who Helped Dudayev and How. Krasnaya 

Zvezda, 1995. 21. 

[7] Global Security, First Chechnya War - 1994-1996. 2019, Globalsecurity.org. 

[8] Polkovnikov, P., A Painful Spot. Nezavismoye Voyennoye Obozreniye, 1999. 

[9] Heickerö, R., Emerging cyber threats and Russian views on Information warfare and Information 

operations. 2010: Defence Analysis, Swedish Defence Research Agency (FOI). 

[10] Sarotte, M.E., A Broken promise: What the West really told Moscow about NATO expansion. 

Foreign Aff., 2014. 93: p. 90. 

[11] Goldgeier, J.M. and M. McFaul, Power and purpose: US policy toward Russia after the Cold War. 

2003: Brookings Institution Press. 

[12] Asmus, R.D., Opening NATO's door: how the alliance remade itself for a new era. 2004: Columbia 

University Press. 

[13] Thalis, A., Threat or Threatened? Russia in the Era of NATO Expansion. Austraian Institute of 

International Affairs, 2018(Australian Outlook). 

[14] Donovan, G.T.J., Russian Operational Art in the Russo-Georgian War of 2008. 2009, Army War 

Coll Carlisle Barracks PA. 

[15] Vendil Pallin, C. and F. Westerlund, Russia's war in Georgia: lessons and consequences. Small 

wars & insurgencies, 2009. 20(2): p. 400-424. 

[16] Roudik, P., Russian Federation: Legal Aspects of War in Georgia, in Library of Congress. 2019. 

[17] Cohen, A. and R.E. Hamilton, The Russian military and the Georgia war: lessons and implications. 

2011: Strategic Studies Institute. 

[18] Chance, M., Putin accuses U.S. of orchestrating Georgian war, in CNN. 2008. 

[19] Iasiello, E., Russia's Improved Information Operations: From Georgia to Crimea. Parameters, 

2017. 47(2). 

[20] Deibert, R.J., R. Rohozinski, and M. Crete-Nishihata, Cyclones in cyberspace: Information shaping 

and denial in the 2008 Russia–Georgia war. Security Dialogue, 2012. 43(1): p. 3-24. 

[21] Giles, K., Russia and its Neighbours: old attitudes, new capabilities. Cyber War in Perspective: 

Russian Aggression against Ukraine, 2015: p. 19-28. 

[22] Bruns, A., T. Highfield, and J. Burgess, The Arab Spring and its social media audiences: English 

and Arabic Twitter users and their networks, in Cyberactivism on the participatory web. 2014, 

Routledge. p. 96-128. 

[23] Eltantawy, N. and J.B. Wiest, The Arab spring| Social Media in the Egyptian revolution: 

reconsidering resource mobilization theory. International journal of communication, 2011. 5:          

p. 18. 

[24] Howard, P.N., et al., Opening closed regimes: what was the role of social media during the Arab 

Spring? Available at SSRN 2595096, 2011. 

[25] Bechev, D., Russia in the Middle East: From the Arab Uprisings to the Syrian Conundrum, in 

Alsharq Forum. 2016: Turkey. 

[26] Katz, M.N., No Reason to Fear Arab Spring in Russia, in The Moscow Times. 2011: Moscow. 

[27] CBSNews, Putin makes accusation against U.S. over Syria policy, in CBS News. 2015. 

[28] Darczewska, J., The anatomy of Russian information warfare. The Crimean operation, a case study. 

2014: Ośrodek Studiów Wschodnich im. Marka Karpia. 

[29] Lonkila, M., Russian Protest On-and Offline: The role of social media in the Moscow opposition 

demonstrations in December 2011. UPI FIIA Briefing Papers, 2012. 98. 

[30] Mohammed, A. and N. Adomaitis, Clinton criticizes Russia vote, Germany urges improvement, in 

Reuters. 2011. 

[31] Gerasimov, V., Po opytu Sirii. Voenno-promyshlennyi kur’er 2016. 



Journal of Media and Information Warfare    Vol. 14(2), 1-14, December 2021  

ISSN 1985-563X  

© 2021 Centre for Media and Information Warfare Studies, Faculty Communication and Media Studies, UiTM                 14 

[32] Galeotti, M., Russian Political War: Moving Beyond the Hybrid. 2019: Routledge. 

[33] Chen, A., The Agency, in The New York Times Magazine 2015. 2015. 

[34] Herasimenka, A., What’s behind Alexei Navalny’s digital challenge to Vladimir Putin’s regime? 

Five things to know., in The Washington Post. 2018: Washington DC. 

[35] Weir, F., Before Russia's 'troll farm' turned to US, it had a more domestic focus, in The Christian 

Science Monitor. 2018. 

[36] Business Quarter, The author of the Urals "Botgate" runs a business with the founder of "Ra 

Digital", in Business Quarter. 2013. 

[37] URA, Hackers have made public the work of Sverdlovsk PR people who are helping the 

Misharin administration on the Internet. In the open access - hundreds of letters with "temniki", 

instructions, instructions, in URA.RU. 2012: Russia. 

[38] URA, For the last month and a half a secret squad of bloggers has been working. They were 

asked, for example, to call Tagil workers "cattle" ... in URA.RU. 2012: Russia. 

[39] Walker, S., The Russian troll factory at the heart of the meddling allegations, in The Guardian. 

2015. 

[40] Satter, D., Russia Questions for Rex Tillerson. Wall Street Journal, 2017. 

[41] Green, J.J., Tale of a Troll: The Russian operation to target Hillary Clinton, in Washington’s Top 

News. 2018. 


