Pengaruh nilai guru di dalam pelaksanaan pengetahuan isi kandungan pedagogi di bilik darjah / Naginder Kaur a/p Surjit Singh

Surjit Singh, Naginder Kaur (2003) Pengaruh nilai guru di dalam pelaksanaan pengetahuan isi kandungan pedagogi di bilik darjah / Naginder Kaur a/p Surjit Singh. Jurnal Intelek, 1. pp. 46-53. ISSN 2231-7716

[img]
Preview
Text
AJ_NAGINDER KAUR SURJIT SINGH JI 03.pdf

Download (27MB) | Preview

Abstract

ArtikeI ini inengupas isu nilai-nilai yang dibawa bersama oleh guru di dalam pelaksanaan pengetahuan isi kandungan pedagogi di dalam bilik darjah. Nilai-nilai yang merangkumi nilai moral rohani, gaya pengajaran serta tingkah laku guru tersalur secara tersurat dan tersirat melalui kurikulum yang nyata dan juga melalui kurikulum yang tersembunyi, lantaran mempunyai kesan berpanjangan ke atas pelajar-pelajar. Adalah disarankan bahawa institusi-institusi pendidikan guru mengorak langkah untuk memberi kesedaran kepada guru pelatih akan kepentingan soal nilai di dalam tingkah laku mereka di dalam bilik darjah. Ini boleh dilakukan melalui kajian kes, amalan reflection-in-action, pendidikan pelbagai budaya, pembelajaran bersama serta kursus-kursus dalam perkhidmatan.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: Isi kandungan pedagogi; Guru pelatih; Amalan reflection-in-action,
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > Educational psychology > Learning > Behavior. Behavior modification
L Education > LC Special aspects of education > Types of education > Professional education > Special topics, A-Z > Practicums > Malaysia
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Perlis
Depositing User: Staf Pendigitan 1
Date Deposited: 20 Sep 2016 04:53
Last Modified: 20 Sep 2016 04:53
URI: http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14728

Actions (login required)

View Item View Item

Downloads

Downloads per month over past year