Pemasaran filem di Malaysia : konsep produk, segmentation dan positioning dalam filem / Zairul Anuar Md. Dawam

Md. Dawam, Zairul Anuar (2007) Pemasaran filem di Malaysia : konsep produk, segmentation dan positioning dalam filem / Zairul Anuar Md. Dawam. Jurnal Skrin Malaysia, 4. pp. 125-136. ISSN 1823-1020

[img]
Preview
Text
AJ_ZAIRUL ANUAR MD. DAWAM JSM 07 1.pdf

Download (520kB) | Preview

Abstract

Esei ini membincangkan tentang aspek pemasaran filem dalam konteks filem-filem Malaysia. Dengan mengambil beberapa contoh filem tempatan yang berjaya (dan juga yang kurang berjaya) di pasaran, fokus esei ini menyentuh aspek-aspek seperti konsep produk, pembezaan produk, segmentation dan positioning dalam filem. Strategi pemasaran adalah penting dalam penghasilan sesebuah filem dan pemahaman konsep asas produk akan membantu mengukuhkan pemahaman terhadap konsep produk dalam filem. Gabungan kaedah pemasaran yang lain seperti promosi dan pengedaran filem juga akan memastikan filem yang dihasilkan berjaya di pasaran.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: Pemasaran filem, filem Malaysia
Subjects: P Language and Literature > PN Literature (General) > Motion pictures > Motion picture industry > Malaysia
Divisions: Faculty of Artistic and Creative Technology
Depositing User: Staf Pendigitan 1
Date Deposited: 16 Apr 2015 03:14
Last Modified: 20 Jun 2016 06:53
URI: http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/11617

Actions (login required)

View Item View Item

Downloads

Downloads per month over past year